Datum: 2022-09-05
8-1710103
Finansdepartementets diarienummer Fi2022/01180
Skatteverket instämmer i de vägval som utredningen gör. Skatteverket vill inför det fortsatta utredningsarbetet framföra följande synpunkter.
Skatteverket delar utredningens bedömning att den avståndsbaserade skatten bör differentieras utifrån så kallade fasta fordonsegenskaper. Det förenklar det föreslagna systemet betydligt, både när det gäller skatteuttag och kontroll.
Det är dock viktigt att påpeka att uppgifter om de fordonsegenskaper som lagstiftaren väljer att differentiera den avståndsbaserade skatten utifrån, måste vara tillgängliga och korrekta för berörda svenska myndigheter även när det gäller lastbilar som är registrerade i utlandet. Uppgifter om fordonsegenskaper behövs för att kunna debitera skatten, men även för att kunna kontrollera att skatteuttaget är korrekt.
Skatteverket vill framhålla vikten av att i det fortsatta arbetet beakta det som anges i betänkandet om att vissa ändringar och tillägg behövs i vägtrafikdataförordningen (2019:382) för att ge Skatteverket tillgång de uppgifter hos Transportstyrelsen som behövs för att verket ska kunna fullgöra sina framtida uppgifter, t.ex. att hantera omprövningar av beslut om avståndsbaserad skatt. I detta ingår även att Skatteverket ska registrera in vissa uppgifter i vägtrafikregistret, på samma sätt som idag gäller för t.ex. vägavgift och trängselskatt. Utan dessa möjligheter kommer hanteringen att medföra en mycket stor administrativ börda för både Transportstyrelsen och Skatteverket.
Utredningen har utgått ifrån att det är Polismyndigheten som kommer att ansvara för vägkontroller avseende den nya avståndsbaserade skatten. Men mot bakgrund av att Polismyndighetens arbetsuppgifter vid vägkontroller har utökats, bl.a. i och med genomförandet av mobilitetspaketet, anser utredningen att det i den fortsatta beredningen bör övervägas om det är lämpligt och effektivt att ansvaret för kontrollen av det avståndsbaserade systemet ska ligga på Polismyndigheten eller om den ska utföras av en annan myndighet, t.ex. Skatteverket eller Transportstyrelsen, alternativt om en ny myndighet eller ett nytt organ bör skapas för detta ändamål.
Skatteverket anser inte att det är lämpligt att Skatteverket blir ansvarig myndighet för vägkontroller avseende den avståndsbaserade skatten, eftersom det är en helt ny typ av arbetsuppgift som idag inte ryms inom Skatteverkets uppdrag.
I konsekvensanalysen i betänkandet framgår att Skatteverket är en av de myndigheter som kommer att få ökade kostnader, men utredningen gör ingen bedömning av system- och administrationskostnader eftersom detaljer om hur ett sådant system ska upprättas inte ingår i utredningens uppdrag.
Det föreslagna systemet är mer komplext än dagens system. Dessutom är utgångspunkten att samtliga tunga lastbilar (totalvikt över 3,5 ton) ska vara skattepliktiga i det nya systemet. Detta innebär att fler lastbilar omfattas av den nya avståndsbaserade skatten jämfört med dagens vägavgift. I nuläget är det för tidigt att säga hur stora Skatteverkets kostnader kommer att bli, eftersom viktiga delar av det nya systemet inte har beskrivits eller utretts ännu.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.