Datum: 2023-01-16
8-2087821
Fi2022/03553
Skatteverket tillstyrker promemorians förslag om utökade möjligheter till tillfälligt anstånd vad gäller antal perioder och antal valbara perioder samt att den bortre tidsgränsen för den ursprungliga anståndstiden för nämnda skatter och avgifter senareläggs till den 12 september 2023. Skatteverket lämnar dock följande synpunkter att beakta i det fortsatta lagstiftningsarbetet.
Förslaget innebär att möjligheten till att ansöka om anstånd förlängs med som längst sju månader och att både antal perioder och antal valbara perioder utökas. Förslaget är ägnat att stötta livskraftiga företag som befinner sig i ett ekonomiskt utsatt läge men Skatteverket har sedan tidigare uppmärksammat fall av missbruk av möjligheten till tillfälligt anstånd som i flera fall uppgår till betydande belopp. Trots att möjligheten till anstånd ska nyttjas av seriösa företag i behov av stöd anser Skatteverket att förslaget medför en uppenbar risk för fortsatt och utökat missbruk av möjligheten till tillfälligt anstånd.
För att begränsa missbruk av möjligheten till tillfälligt anstånd anser Skatteverket att det är mycket angeläget att det införs en begränsning i det nya förslaget. Ett företag som inte tidigare ansökt och beviljats tillfälligt anstånd bör få en begränsad möjlighet att ansöka om tillfälligt anstånd efter ikraftträdandet den 13 februari 2023. Förslagsvis skulle ett sådant företag bara kunna ansöka om anstånd för de nu tillkommande perioderna och endast kunna välja de nu tillkommande valbara perioderna. Alltså tre perioder resp. ett kvartal. På så sätt minskas incitamentet för missbruk. Begränsningsregeln skulle med fördel kunna tas in i lagstiftningen i dess 1 § före sista stycket som börjar med ”Anståndstiden får efter ansökan…”. Företag som tidigare utnyttjat möjligheten till tillfälligt anstånd ska dock ha möjlighet att söka för sammanlagt tolv månader resp. fyra kvartal, enligt förslaget. På så sätt tydliggörs även att den nu tillkommande möjligheten till anstånd ges på grund av ett nytt behov av likviditet hos företagarna med anledning av de höga el-priserna och osäkerheten på energimarknaden. Medan nuvarande och tidigare möjlighet till anstånd var motiverat av pandemin.
Skatteverket bedömer att kostnaden för hanteringen av föreslagna regler uppgår till 31 milj. kronor för år 2023. I denna kostnad ingår både Skatteverkets hanteringskostnader samt utveckling av IT-stöd (30,5 milj. kr respektive 0,5 milj. kr). Skatteverket kommer även ha hanteringskostnader för åren efter 2023 men dessa låter sig svårligen göras i detta skede.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.