Datum: 2023-02-06
8-2166776
KN2023/02086
Skatteverket har inte något att invända mot att förslaget genomförs.
Skatteverket lämnar dock följande synpunkter.
Utformningen av förordningen innebär att endast fysiska personer kan omfattas av möjligheten att få gasprisstöd. Om avsikten är att även dödsbon ska kunna få gasprisstöd genom bestämmelsen i 3 § 1 b) bör detta förtydligas. Bestämmelsen tar nämligen sikte på begreppet gaskonsument som omfattar endast fysiska personer.
Därutöver kan tillämpningen av bestämmelsen leda till att fysiska personer får gasprisstöd, trots att det sedan flera år är en juridisk person som har rätt att ta ut gas i uttagspunkten enligt ett avtal med nätföretaget. Detta förefaller inte vara förenligt med syftet med förslaget.
Vidare kan en kontrolluppgiftsskyldighet aktualiseras om lämnat gasprisstöd till någon del anses hänförligt till en enskild näringsverksamhet och bedöms utgöra ett skattepliktigt näringsbidrag enligt 29 kap. inkomstskattelagen (1999:1229). Om det inte finns en möjlighet att sålla ut enskilda näringsidkare för vilka kontrolluppgifter ska lämnas bör kontrolluppgiftsskyldigheten slopas på samma sätt som gjorts för elstöd som betalas ut till elanvändare (se 16 kap. 1 § tredje stycket skatteförfarandelagen [2011:1244]).
Skatteverket anser också att begreppet uppföljning av ersättning i 17 § bör ersättas med begreppet kontroll av ersättning. Vidare bör Statens energimyndighet ges befogenhet att förelägga gasnätsföretagen att inkomma med de uppgifter och handlingar som behövs för kontroll av ersättningen samt en möjlighet att förena ett sådant föreläggande med vite.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.