Datum: 2023-02-01
8-2167770
Fi 2022:01
Skatteverket har inga invändningar mot konceptet.
Skatteverket anser att det är mycket viktigt att det utarbetas tekniska och verksamhetsmässiga lösningar för en säker informationshantering. Vidare anser vi att ambitionen med hög träffsäkerhet i dataanalysen bör ställas i relation till kostnad. Skatteverket anser också att det kan finnas skäl att inledningsvis även prioritera oavsiktliga fel, samt att det kan finnas skäl att vissa typer av metoder och lösningar inom dataanalysen bör vara sekretessbelagd.
Skatteverket bedömer att konceptet kommer medföra förhållandevis stora utvecklingsbehov internt på Skatteverket.
Skatteverket har inga invändningar mot konceptet för funktionen dataanalys och granskning inom Utbetalningsmyndigheten. Vi har dock några synpunkter på konceptet vi önskar framföra.
Då mycket av den information som Utbetalningsmyndigheten kommer hantera i dataanalysen, och i synnerhet i de underrättelser som skall skickas till beslutande myndigheter, är känslig med högt skyddsvärde ser Skatteverket att det är mycket viktigt att det utarbetas tekniska och verksamhetsmässiga lösningar som hanterar information på ett säkert och tillförlitligt sätt. Det är också av vikt att Utbetalningsmyndigheten och de beslutande myndigheterna fortsatt utarbetar goda rutiner gällande ansvarsfördelning för informationshanteringen. Skatteverket bedömer vidare att hanteringen av begäran om registerutdrag enl. art 15 GDPR från Utbetalningsmyndigheten på sikt kan bli stor, och bör planeras för.
Skatteverket har också ett antal synpunkter på vissa delar av konceptet.
På sid. 4 beskrivs att Utbetalningsmyndigheten skall underrätta den myndighet som har beslutat om en utbetalning när det finns anledning att anta att en felaktig utbetalning skett. Det bör förtydligas vad som gäller i de fall där en myndighet hanterar utbetalningar åt andra myndigheter. I Skatteverkets fall är detta särskilt viktigt, då vi krediterar skattekontot med av andra myndigheter beslutade poster som i sin tur påverkar saldot och betalas ut.
På flera ställen i remissen beskrivs förmåner eller stöd. Konceptet behöver även inkludera de förutsättningar som gäller för huvuddelen av Skatteverkets utbetalningar, det vill säga skatter.
I kapitel 3.1 framgår att Utbetalningsmyndigheten i sin dataanalys ska sträva efter så hög träffsäkerhet som möjligt, dvs att så många som möjligt av identifierade riskutbetalningar vid en närmare granskning ska visa sig felaktiga. Skatteverket delar uppfattningen att en hög träffsäkerhet är eftersträvansvärt och att det ofta bör föreligga ett samband mellan en hög träffsäkerhet och en lägre kostnad för efterföljande granskning och andra åtgärder. Samtidigt är en hög träffsäkerhet ofta förknippad med höga kostnader, och Skatteverket ser att det kan finnas skäl för Utbetalningsmyndigheten att i stället sträva efter en bra träffsäkerhet ställt i relation till kostnaden för dataanalysen.
Vidare i kapitel 3.3 beskrivs Utbetalningsmyndighetens tänkta prioriteringar. Skatteverket delar uppfattningen att den organiserade brottsligheten och medvetna, systematiska felaktigheter ska vara huvudfokus för den nya myndighetens verksamhet. Samtidigt vill vi rikta fokus mot att det, i vart fall inledningsvis, kan finnas stora samhällsvinster med att även prioritera oavsiktliga fel. Oavsiktliga fel bör det finnas möjligheter att förhållandevis enkelt bygga bort genom t ex systemutveckling. Vid oavsiktliga fel bör även utsikterna att återkräva och stoppa upprepade fel vara förhållandevis goda. Prioriteringen bör ske under förutsättning att det handlar om väsentliga belopp och att det sker mot bakgrund av att de möjligheter som Utbetalningsmyndigheten får att samköra uppgifter från flera myndigheter ger förutsättningar att identifiera fel där sådana förutsättningar saknas idag.
I kapitel 3.5.5 beskrivs hur hanteringen av återkoppling av resultat från underrättelser skall ske ifrån beslutande myndighet till Utbetalningsmyndigheten. Skatteverket delar utredningens bedömning att återkoppling av resultat är viktigt för att förbättra analysen och tillvägagångssätt vid felaktiga utbetalningar. Men vi vill framföra att förslaget sannolikt kommer skapa en viss administration internt hos beslutande myndigheter, och att det i vissa fall kan vara utmanande i att skapa spårbarhet ifrån underrättelse till resultat av en utredning.
I kapitel 4.1 framgår att Utbetalningsmyndigheten strävar efter största möjliga transparens när det gäller arbetet med dataanalyser. Skatteverket delar uppfattningen att en hög grad av transparens är en grundläggande förutsättning för att uppnå ett högt förtroende för myndighetens verksamhet hos allmänheten. Trots det bedömer Skatteverket att det i vissa särskilda fall kan finnas skäl till att algoritmer, indikatorer m.m. behöver vara sekretessbelagda gentemot allmänheten. Så kan vara fallet när det exempelvis handlar om analyser i syfte att identifiera nya typer av tillvägagångssätt och upplägg hos den organiserade brottsligheten för att tillskansa sig otillbörliga utbetalningar från välfärdssystemet.
Slutligen vill Skatteverket även framföra några medskick utifrån förslaget att Skatteverket ska bli leverantör av drift och it-tjänster åt Utbetalningsmyndigheten.
Då den information som skall skickas till beslutande myndigheter är känslig behöver det tas fram säkra it-lösningar, där Skatteverket gärna bidrar med erfarenhet och kunskap från andra informationsutbyten. Vidare kommer det ställas krav på att berörd personal har korrekt säkerhetsklassning. Då informationen dessutom kommer utvecklas över tid och bli alltmer känslig kommer det vara av vikt att kontinuerligt gör prövning av säkerhetsklassningar. Det är också mycket viktigt att vi i framtida samverkan har tydliga avgränsningar vad gäller roller och uppdrag åt respektive myndighet.
Skatteverket bedömer att den information som skall överföras till Utbetalningsmyndigheten för att möjliggöra dataanalyser kommer kräva en hel del anpassning av våra interna verksamhetssystem, i synnerhet behoven av historisk data. Vi bedömer att de underrättelser som kommer skickas till Skatteverket kommer kräva en viss utökad resurs, men att det primärt är de myndigheter som ansvarar för utbetalningar ifrån välfärdssystemet som kommer påverkas i detta hänseende. Skatteverkets beräknade kostnader för anpassning och hantering av Utbetalningsmyndighetens dataanalys och granskning rapporteras enligt överenskommelse i särskild ordning till utredningen.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.