Datum: 2023-03-13
8-2227983
Fi2023/00720
Skatteverket har inga invändningar mot att förslagen i promemorian genomförs.
Skatteverket delar de bedömningar som görs i promemorian avseende utlämnande av uppgift för offentliggörande och personuppgiftsbehandling.
Skatteverket lämnar vissa synpunkter på utformningen av övergångsbestämmelser till förslagen samt framför önskemål om vissa förtydliganden av innebörden av förslagen.
Skatteverket har följande synpunkter på promemorians förslag.
Promemorians lagförslag i avsnitt 1.1 innebär bl.a. ändrade beloppsgränser för att lämna uppgifter om stödmottagare till Skatteverket för den som ansöker om återbetalning av energiskatt och koldioxidskatt på bränslen i vissa fall. De föreslagna övergångsbestämmelserna innebär att de föreslagna ändrade beloppsgränserna i 9 kap. 2 § andra stycket lagen (1994:1776) om skatt på energi, LSE, ska gälla när berörda ansökningar om återbetalning lämnas från och med den 1 juli 2023.
Promemorians lagförslag i avsnitt 1.3 innebär bl.a. en ändrad beloppsgräns för att lämna uppgifter om stödmottagare till Skatteverket för den som yrkar avdrag eller ansöker om återbetalning av energiskatt på el i vissa fall. I promemorian föreslås ingen särskild övergångsbestämmelse till detta förslag, vilket innebär att övergångsbestämmelsen till den beslutade författningen SFS 2022:1781 kommer att omfatta de ändringar som föreslås i promemorians avsnitt 1.3. Det innebär enligt Skatteverkets uppfattning att den föreslagna ändrade beloppsgränsen för att lämna uppgifter om stödmottagare inte kommer att gälla när deklarationer respektive ansökningar som avser förbrukning före den 1 juli 2023 lämnas till Skatteverket från och med detta datum. Därmed kommer den övergångsvisa tillämpningen av den föreslagna ändrade beloppsgränsen i 11 kap. 17 § andra stycket LSE att skilja sig från den övergångsvisa tillämpningen av de föreslagna ändrade beloppsgränserna i 9 kap. 2 § andra stycket samma lag.
Skatteverket anser att en sådan reglering är olämplig och att promemorians lagförslag i avsnitt 1.3 bör kompletteras med en särskild övergångsbestämmelse som innebär att äldre bestämmelser, såvitt avser beloppsgränsen för att lämna uppgifter om stödmottagare, fortsatt endast ska gälla för ansökan om återbetalning respektive yrkande om avdrag som gjorts före ikraftträdandet.
Mot bakgrund av att de ändringar som föreslås i promemorian är uppdelade i tre lagförslag och att innebörden av de föreslagna övergångsbestämmelserna för respektive lagförslag inte är helt enkel att utläsa anser Skatteverket att det är önskvärt att innebörden av de föreslagna övergångsbestämmelserna beskrivs mer utförligt i det fortsatta lagstiftningsarbetet.
Promemorians lagförslag i avsnitt 1.3 innebär en ändrad beloppsgräns för att lämna uppgifter om stödmottagare till Skatteverket. Den föreslagna ändringen gäller den som ansöker om återbetalning av energiskatt på el som förbrukats i yrkesmässig jordbruks- eller skogsbruksverksamhet (jfr 11 kap. 12 § LSE) eller i yrkesmässig vattenbruksverksamhet (jfr 11 kap. 12 a § LSE) men också den som yrkar avdrag för energiskatt på el som i vissa fall framställts från förnybara källor (jfr 11 kap. 10 § LSE). Det framgår inte av beskrivningarna i promemorian att den sistnämnda kategorin av företag berörs av förslaget. Skatteverket anser att innebörden av förslaget i detta avseende bör förtydligas i det fortsatta lagstiftningsarbetet.
Skatteverket delar de bedömningar som görs i promemorian att befintlig reglering avseende utlämnande av uppgift för offentliggörande och personuppgiftsbehandling är tillräcklig för att möjliggöra det utlämnande av uppgifter och den personuppgiftsbehandling som förslagen ger upphov till.
Förslagen medför att information i Skatteverkets e-tjänst för återbetalning av punktskatt och i blanketter behöver uppdateras, att kontroller behöver utvecklas och att urval för Skatteverkets rapportering av beviljat statligt stöd behöver uppdateras. Information på Skatteverkets webbsida behöver uppdateras och antalet frågor till Skatteverket bedöms inledningsvis komma att öka. Kostnaden för de föreslagna ändringarna bedöms inte komma att överstiga 500 000 kr.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.