Datum: 2023-05-29
8-2381073
Ju 2023/00373
Skatteverket har inga invändningar mot att förslagen i betänkandet genomförs.
Skatteverket bedömer att förslagen, om de genomförs, innebär tillkommande kostnader för Skatteverkets brottsbekämpande verksamhet om 4,6 miljoner kronor och anser att kompensation bör utgå med motsvarande belopp.
Om förslaget med en förändrad modell för straffmätning av flerfaldig brottslighet på så sätt som utredningen föreslår genomförs, kan det leda till en förändring vad gäller Ekobrottsmyndighetens begränsning av förundersökningar jämfört med idag. Det kan i sin tur leda till en ökning av antalet förundersökningar som omfattar flera brott med anledning av anmälningar som lämnas av Skatteverket, se vidare i avsnitt 3 nedan. I tillägg till längre påföljder kan därmed även andelen lagföringar också förväntas öka.
Majoriteten av brottsanmälningar från Skatteverkets beskattningsverksamhet går till Ekobrottsmyndigheten (EBM). Skatteverkets brottsbekämpande verksamhet genomför förundersökningar på uppdrag av åklagare, huvudsakligen på Ekobrottsmyndigheten (EBM).
Skatteverket bedömer att de föreslagna förändringarna av principerna för straffmätning av flerfaldig brottslighet inte innebär någon förändring vad gäller beskattningsverksamhetens anmälningsskyldighet av misstänkta brott.
De förundersökningar som utförs av Skatteverkets brottsbekämpningsverksamhet ledda av åklagare på EBM omfattar ofta flera brott. Därmed får förslagen, om de genomförs, konsekvenser för Skatteverkets brottsbekämpande verksamhet på skattebrottsenheten (SBE).
I anmälningar som omfattar misstanke om både bokföringsbrott och skattebrott prioriterar åklagaren i dagsläget ofta bokföringsbrottet framför skattebrottet. Detta gäller särskilt i mer omfattande utredningar. Anledningen är i många fall att åklagaren bedömer att en tillräckligt robust utredning vad gäller skattebrottet är mer resurskrävande (företeelsen diskuteras i betänkandet på s. 336). Eftersom de nya reglerna innebär att färre brott i omfattande utredningar ska begränsas bort, för SBE:s del framförallt resurskrävande utredningar av skattebrott, så kommer utredningarna kräva mer resurser hos SBE. Detta i likhet med övriga brottsutredande verksamheter som beskrivs i betänkandet.
Utredningen bedömer att förslagen kan leda till att resurserna för att utreda brottsmisstankar i andra ärenden minskar. Utredningen har uppskattat att kostnadsökningar för att kompensera för denna effekt hos Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten och Polismyndigheten som mest kan förväntas uppgå till totalt 424 miljoner.
Utredningen diskuterar inte behovet av extra tilldelning av resurser för SBE. För de andra brottsbekämpande myndigheterna har utredningen tillämpat metoden att påverkansgraden av de nya lagförslagen uppskattas till två procent. Med samma beräkningsmodell som utredningen använt för att beräkna behoven av ekonomiskt tillskott till Åklagarmyndigheten (41 miljoner), EBM (17 miljoner) och polisen (366 miljoner) skulle SBE:s behov uppgå till 4,6 miljoner kr. Den totala kostnadsökningen skulle då uppgå till 428,6 miljoner kronor jämfört med de 424 miljoner kronor som framgår av utredningen.
Skatteverket anser därför att även vår myndighet bör kompenseras för den extra resurs som lagstiftningen om skärpta straff medför för den brottsbekämpande verksamheten på SBE. Annars riskerar de föreslagna reglerna att medföra handläggningstiden för andra ärenden kraftig förlängs. I tillägg till de konsekvenser som detta innebär för den misstänkte så kan en utökad handläggningstid också medföra att domstolarna väljer att utdöma kortare straff. Detta eftersom det redan idag kan utläsas av domar att utdömd påföljd kortas ner i ärenden med längre handläggningstid. På så sätt riskerar de föreslagna förändringarna annars att motverka syftet med de nya reglerna i ärenden som hanteras av SBE.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.