Datum: 2023-09-04
8-2447021
Departementets diarienummer Fi2023/02124.
Skatteverket tillstyrker att förslagen genomförs. Skatteverket lämnar dock vissa synpunkter på förslagen. Synpunkterna gäller kontroller av sökanden när ansökan om återbetalning av mervärdesskatt lämnas in, om ansökningarna bör lämnas elektroniskt via säker elektronisk kommunikation samt att även de harmoniserade punktskatterna bör omfattas av återbetalningsförfarandet.
Skatteverket anser att förslagen om återbetalning av mervärdesskatt innebär vissa problem avseende bedömningen av om en styrka har deltagit i de gemensamma försvarsinsatserna och vem som är behörig att företräda en sådan styrka. Försvarsmakten bör ha bättre förutsättningar än Skatteverket för att göra sådana bedömningar. Man borde kunna använda ett liknande förfarande som tidigare gällde för ansökningar av återbetalningar från ambassader, diplomater och internationella organisationer. Enligt 2 § förordningen (1994:224) om återbetalning av mervärdesskatt och vissa punktskatter till hjälporganisationer, utländska beskickningar m.fl. i dess lydelse intill den 1 januari 2016, ställde sökanden ansökan om återbetalning av mervärdesskatt och punktskatter till Utrikesdepartementet som efter vissa kontroller avseende bland annat sökandens behörighet, sedan skickade ansökan till Skatteverket för vidare handläggning. Skatteverkets förslag är att i detta fall ska ansökningarna om återbetalning ges in till Försvarsmakten för vissa grundläggande kontroller innan dessa överlämnas till Skatteverket för beslut.
I promemorian berörs möjligheten för regeringen att meddela föreskrifter om förfarandet för återbetalningen, till exempel för att klargöra vilket underlag som bör lämnas till Skatteverket för att styrka avdragsrätten. Skatteverket anser att sådana föreskrifter är nödvändiga och att dessa bör införas i ovannämnda förordning. Det bör dessutom framgå av föreskrifterna att ansökan ska lämnas in till Försvarsmakten.
Underlagen för ansökningarna kan innehålla information om leveranser av varor och tjänster som använts inom hemliga försvarsinsatser. Det bör därför i det fortsätta lagstiftningsarbetet övervägas om att införa ett krav på att ansökningarna ska överlämnas till Skatteverket elektroniskt via säker elektronisk kommunikation.
Genom det nu aktuella förslaget genomförs bland annat artikel 151.1 c i rådets direktiv 2006/112/EG av den 28 november 2006 om ett gemensamt system för mervärdesskatt, mervärdesskattedirektivet. Motsvarande bestämmelse finns även i artikel 11.1 d i rådets direktiv [EU] 2020/262 av den 19 december 2019 om allmänna regler för punktskatt, punktskattedirektivet. Skatteverket anser att även artikel 11.1 d i punktskattedirektivet behöver implementeras i samband med ett svenskt medlemskap i Nato.
Det nuvarande systemstödet vid återbetalningar är idag begränsat till att utbetalningar endast kan ske till konton i länder som är anslutna till systemet med SWIFT och IBAN. Det kan antas att ett systemstöd behöver utvecklas för att hantera utbetalningar till länder som inte använder sig av IBAN, till exempel USA och Kanada.
Kostnader av engångskaraktär beräknas till totalt 1 672 400 kr varav 1 409 600 kr avser utveckling och anpassning av IT-system och 262 800 kr avser informationskostnader. Den årliga kostnaden uppgår till 872 320 kr varav 238 000 kr avser personalkostnader och 634 320 kr avser kostnad för årlig förvaltning av IT-system.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.