Datum: 2023-12-11
Dnr/målnr/löpnr:
8-2570049
Skatteverket tillstyrker samtliga förslag för en nationell samordning för Sveriges försörjningsberedskap samt lämnar förslag gällande den nationellt samordnande funktionen som ska lämna stöd till andra beredskapslagrande myndigheter. Skatteverket delar inte utredningens resonemang i 18.1.3 gällande att de kostnader som en näringsidkare som deltar i totalförsvarsplanering ska ersättas för ska bäras av de beredskapsmyndigheter som identifierat behov inklusive kontaktuppgifter till kritisk leverantör. Kostnaden bör istället adresseras till den myndighet som utför analysarbetet och därmed kan kontrollera rimligheten av äskade kostnader från leverantören.
Skatteverket har inte några invändningar mot författningsförslagens utformning.
Skatteverket tillstyrker förslaget att förslaget genomförs.
Skatteverket tillstyrker förslaget angående nya uppgifter för beredskapsmyndigheterna.
Skatteverket har inga invändningar mot föreslagna nya uppgifter för länsstyrelserna.
Skatteverket tillstyrker förslag.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket har inga invändningar mot förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslag.
Skatteverket tillstyrker förslag.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslag.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket har inga invändningar mot förslag.
Skatteverket har inga invändningar mot förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslaget att i de fall beredskapslagring sker i regi av en annan myndighet än den nationellt samordnande funktionen, ska funktionen kunna lämna stöd till dessa myndigheter.
Skatteverket föreslår dock att förslaget kompletteras med krav på att den nationellt samordnande funktionen informeras om vilka försörjningskritiska varor som beredskapslagras av annan myndighet för att den nationellt samordnande funktionen och i förlängningen regeringen ska ha en samlad bild över vilka varor som beredskapslagras, av vilken statlig myndighet och i vilken omfattning.
Skatteverket tillstyrker förslag.
Skatteverket delar utredarens bedömning.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket har inga invändningar mot förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket delar utredningens bedömning gällande deltagande i försörjnings beredskapsområdet för sektorsansvariga myndigheters företrädare.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket har inga invändningar mot förslaget.
Skatteverket tillstyrker förslag.
Skatteverket delar utredningens bedömning gällande sekretessreglering.
Skatteverket delar utredningens bedömning gällande dataskyddsreglering.
Skatteverket delar betänkandets förslag i fråga om hur försörjnings beredskapen ska samordnas nationellt. Förslag om att kontakt med samhällsviktiga leverantörer begränsas till ett antal utpekade myndigheter torde uppfattas positivt av näringslivet.
En statlig finansiering och samordning av tillkommande åtgärder som t.ex. beredskaps lagring av försörjningsviktiga varor kommer att stimulera stärkt försörjningsberedskap vid statliga myndigheter, i kommuner och regioner samt i näringslivet.
Skatteverket ser positivt på att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap i samråd med Försvarsmakten på uppdrag av regeringen preciserar planeringsantaganden för försörjnings beredskapen inom ramen för gällande politiska inriktning för civilt försvar och försörjningsberedskap. Det kommer att underlätta beredskapsmyndigheternas planering och dimensionering av varor och tjänster.
Skatteverket delar inte utredningens resonemang i 18.1.3 där det i bör-sats anges att den beredskapsmyndighet som tagit fram en behovsanalys ska stå för de kostnader som en näringsidkare eventuellt ska ersättas för i enlighet med 2 § lagen (1982:1004) om skyldighet för näringsidkare, arbetsmarknadsorganisationer m.fl. att delta i totalförsvarsplaneringen.
Det bör enligt Skatteverket vara de myndigheter som ansvarar för försörjningsanalyserna och som föreslås genomföra totalförsvars- och försörjningsberedskapsplanering tillsammans med näringsidkare som kan kontrollera rimligheten av de äskade kostnaderna och då bör bära dessa.
Skatteverket föreslås som ansvarig for beredskapssektor grunddata få ett antal tillkommande uppgifter.
Det har inte varit möjligt att bedöma i vilken utsträckning Skatteverket behöver extra resurser for att genomföra i betänkandet föreslagen modell, eller om det kommer att rymmas inom myndighetens existerande resurser och kompetenser såsom utredningen anser. Detta då det inte går att förutse omfattningen av data i form av behovsanalyser som kan inkomma från beredskapsmyndigheter. Det är därmed även oklart om de medel som kommit de sektorsansvariga myndigheterna till del genom Ny struktur for civilt försvar i budgetpropositionen för 2023 täcker de kostnader som de nya arbetsuppgifterna tillför.
Skatteverket önskar att den synpunkt som framförts gällande fördelning av ersättningsansvar vid totalförsvarsplanering i avsnitt 2.10 i detta remissvar hörsammas.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.