Datum: 2024-05-06
Dnr/målnr/löpnr:
8-2772290
Skatteverket har inga invändningar mot att förslagen genomförs. Skatteverket lämnar dock vissa synpunkter på förslagen.
Synpunkterna gäller förslag till ändringar och förtydliganden.
Skatteverket har inga invändningar mot att förslagen genomförs. Skatteverket lämnar dock följande synpunkter på de remitterade förslagen.
Det tillägg som föreslås göras i 2 § KupL avser en utökning av definitionen av värdepapperscentral. Då den befintliga definitionen utökas bör det inte ske genom ett eget (andra) stycke. Tillägget bör istället göras som en fortsättning på definitionen av värdepapperscentral.
Om den utökade definitionen av värdepapperscentral inte görs i ett nytt (andra ) stycke i 2 § KupL behövs det inte göras någon följdändring i 27 § KupL då styckesindelningen i 2 § KupL förblir oförändrad.
Sidan 294
Här anges att bestämmelser om återbetalning av kupongskatt finns, såvitt nu är av intresse, i 9 § kupongskattelagen.
Detta är i och för sig riktigt om man endast menar att en återbetalning ska kunna ske direkt till värdepapperscentralen. Denna möjlighet är dock mycket begränsad. I 9 § KupL tas endast upp den speciella situationen att utdelning betalas ut efter det att värdepappers-centralen inbetalat kupongskatten till Skatteverket. I denna situation kan Skatteverket återbetala kupongskatten till värdepapperscentralen. En sådan betalning blir i princip endast aktuell vid utdelning som inte har kunnat betalas ut till följd av bristande uppgifter om den utdelningsberättigade, jfr 8 § tredje punkten KupL. De generella reglerna om återbetalning av kupongskatt till den utdelningsberättigade finns i 27 § KupL.
Sidan 296
Här anges att enligt utredningens mening bör sådan förvaltarregistrering av ett DLT-baserat finansiellt instrument som föreslås vara möjlig enligt bestämmelserna i den nya lagen med kompletterande bestämmelser till DLT-förordningen likställas med förvaltarregistrering enligt kontoföringslagen.
Idag är det endast Euroclear Sweden, i sin egenskap av värdepapperscentral, som lämnar medgivande för förvaltarregistrering. Om detta i framtiden ska komma att ombesörjas av ytterligare aktörer bör de åläggas en skyldighet att meddela Skatteverket vilka medgivande för förvaltarregistrering som de lämnat. I annat fall blir det svårt för Skatteverket att känna till vilka parter som är s.k. godkända förvaltare och som därmed har övertagit ansvaret för att innehålla, redovisa och inbetala kupongskatten.
I 1 kap. 10 a § ABL föreslås ett tillägg som bl.a. innebär att vad som sägs i ABL om värdepapperscentral också ska avse operatören av DLT-marknadsinfrastrukturen.
I Aktiebolagsförordningen (2005:559) 2 kap. 15 § anges, i fråga om avstämningsförbehåll enligt 1 kap. 10 § ABL, att den värdepapperscentral som har registrerat avstämningsbolagets aktier ska antecknas i aktiebolagsregistret och, i förekommande fall, vilken värdepappers¬central som ansvarar för aktieboken. Det är för Skatteverket inte tydligt att det tillägg som gjorts i 1 kap. 10 a § ABL avseende värdepapperscentral också får genomslag i Aktiebolagsförordningen. Det bör säkerställas att begreppet värdepapperscentral även i Aktiebolagsförordningen omfattar DLT-operatörer om det önskas.
Vidare framgår av Aktiebolagsförordningen 2 kap. 14 § att när ett aktiebolag registreras som har auktorisation som värdepapperscentral enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 909/2014 av den 23 juli 2014 om förbättrad värdepappersavveckling i Europeiska unionen och om värdepapperscentraler samt ändring av direktiv 98/26/EG och 2014/65/EU och förordning (EU) nr 236/2012 ska dagen för auktorisation antecknas och likaså om Finansinspektionen har återkallat auktorisationen. Det kan, enligt Skatteverket, övervägas om liknande anteckningar även bör göras avseende specifika tillstånd enligt DLT-förordningen.
I 3 kap. 4 a § Skatteförfarandeförordningen (2011:1261), SFF anges vilka identifikations-uppgifter som ska lämnas för ett åtagande om skatteavdrag enligt 10 kap. 22 § SFL för t. ex. en värdepapperscentral. I 5 kap. 10 § SFF anges på motsvarande sätt vilka identifikations¬uppgifter som ska lämnas för ett åtagande om kontrolluppgifter enligt 23 kap. 8 § SFL. Det är för Skatteverket inte tydligt att de tillägg som gjorts i 10 kap. 22 § SFL och i 23 kap. 8 § SFL avseende operatörer av DLT-SS-system eller DLT-TSS-system också får genomslag i SFF. Det bör säkerställas att begreppet värdepapperscentral i SFF omfattar DLT operatörer.
Skatteverket kommer att behöva ändra informationsmaterial till följd av förslagen, vilket kommer att ingå i den anpassning som årligen görs med anledning av ny eller förändrad lagstiftning. Tillkommande kostnader med anledning av förslagen kan hanteras inom Skatteverkets befintliga ekonomiska ramar.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.