Datum: 2024-10-15
Dnr/målnr/löpnr:
8-2975091
Skatteverket har inga invändningar mot att förslaget införs. Skatteverket lämnar dock vissa synpunkter på förslaget. Synpunkterna avser dels behovet av ett förtydligande av vad som avses med adekvata rutiner för ekonomisk redovisning, ett förtydligande av det som gäller beträffande barn som bor växelvis hos vårdnadshavarna samt att uppgift om barn i folkbokföringsdatabasen vid flytt kan skilja sig från det faktiska förhållandet under en kortare tid. Vidare framförs synpunkter som rör Skatteverkets hantering av personer med skyddad folkbokföring samt behovet av ett företrädarregister.
I 9 § 6 förslaget till förordning om register över vissa utförare av fritidsaktiviteter för barn anges som en förutsättning för registrering i registret att utföraren ska ha adekvata rutiner för ekonomisk redovisning (avsnitt 1.6).
I avsnitt 5.2 behandlas förutsättningarna för registrering i utförarregistret. Där redogörs inte vad som avses med ”adekvata rutiner för ekonomisk redovisning”. Detta behandlas inte heller i övrigt i promemorian. Då ”adekvata rutiner för ekonomisk redovisning” inte är ett vedertaget begrepp inom redovisningsteorin bör det förtydligas vad som avses med detta begrepp. Vidare bör det förtydligas att detta innefattar ett krav på löpande förd bokföring enligt bokföringslagen (1999:1078) alternativt ordnade räkenskaper där det framgår hur man har hanterat föreningens medel (39 kap. 3 § skatteförfarandelagen [2011:1244]) samt att det ska finnas en oberoende granskning av dessa uppgifter.
Utifrån vad som tas upp i utredningen om barn som bor växelvis hos vårdnadshavarna kan följande framföras. När ett barn har dubbel bosättning (har regelmässig dygnsvila på mer än en fastighet) och det inte finns någon överenskommelse enligt 7 a § folkbokföringslagen (1991:481) så ska barnet folkbokföras enligt den allmänna regeln i 7 § första stycket folkbokföringslagen. Det innebär att barnet ska folkbokföras på den fastighet där hen med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist. När det saknas en gemensam anmälan från vårdnadshavarna utreder Skatteverket barnets bosättning och fattar sedan beslut på eget initiativ. I dessa ärenden förekommer det att båda vårdnadshavarna anser att barnet ska vara folkbokfört hos sig. Om denna typ av ärenden, där vårdnadshavarna inte är överens om barnets folkbokföring, kommer att öka med hänsyn till att fritidskortet endast kommer att beviljas den som har barnet bosatt – folkbokfört – hos sig är svårt att uttala sig om. Det kan dock finnas en risk för detta. Det skulle i så fall innebära att fler ärenden måste utredas av Skatteverket innan verket kan fatta beslut. Upplysningsvis kan nämnas att när Skatteverket har en pågående utredning om ett barns folkbokföring kan barnet under den tiden komma att stå ensamt folkbokfört kvar på en fastighet där inte någon av vårdnadshavarna är folkbokförda. Detta med anledning av att vårdnadshavarens flytt till den nya fastigheten redan har blivit registrerad. Beroende på balanser och utredningens art kan denna tid komma att variera. I dagsläget (2024-10-01) tar det cirka tre veckor innan ett ärende tilldelas en handläggare. Detta kan därför medföra att de uppgifter som lämnas i en ansökan om fritidskort under en kortare tid inte stämmer överens med de uppgifter som framgår gällande barnets/den unges folkbokföring i folkbokföringsdatabasen.
Skatteverket delar bedömningen att det bör införas ett företrädarregister som omfattar företrädare i ideella föreningar.
Nedan framförda synpunkter anknyter till det som framgår av ovan angivna avsnitt i promemorian under underrubrikerna ”E-hälsomyndigheten bör genomföra förkontroller” (s. 109) samt ”Informationsöverföring från Skatteverket till E-hälsomyndigheten (s. 118 f). E-hälsomyndigheten ska bland annat verifiera lämnade uppgifter i ansökan mot Skatteverkets folkbokföringsdatabas avseende barnets ålder och bosättning samt vårdnadshavares bosättning. I promemorian lyfts vidare de fall när vårdnadshavare eller barn har skyddad folkbokföring och att det som utgångspunkt räcker med att få information om att barn och vårdnadshavare är bosatta tillsammans d.v.s. folkbokförda på samma fastighet och i förekommande fall lägenhet. Vad det gäller utlämnande av uppgifter som rör personer som har skyddad folkbokföring måste uppgifterna tas fram manuellt hos Skatteverket då sådana uppgifter endast hanteras i pappersform och förvaras på ett av de kontor som handlägger sådana ärenden. Personer med skyddad folkbokföring befinner sig ofta i en ekonomiskt utsatt situation, där behovet av det aktuella stödet sannolikt är stort. Det är därför av stor betydelse att även denna grupp ges möjlighet att ta del av stödet. Skatteverket vill därför understryka att det är särskilt viktigt att E-hälsomyndigheten får del av personuppgifter för individer med skyddade personuppgifter på ett sätt som säkerställer att det inte uppstår risker för att dessa uppgifter hamnar i orätta händer.
Skatteverket saknar för närvarande den tekniska lösning som krävs för att tillhandahålla uppgift – ja/nej – huruvida ett barn och dess vårdnadshavare är folkbokförda på samma adress. Att utveckla en sådan teknisk lösning medför utvecklingskostnader. Skatteverket har uppskattat kostnaden för att ta fram efterfrågad lösning till cirka 5 miljoner kronor. Den uppskattade kostnaden omfattar endast utvecklingskostnaden, därutöver tillkommer förvaltningskostnader.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.