Datum: 2025-09-08
Dnr/målnr/löpnr:
8-187458-2025
delar däremot Säkerhetspolisens resonemang om behovet av att inkludera närstående i kontrollen för säkerhetsklass 3.
I avsnitt 7.4 anser Skatteverket att frågan om grundutredningen behöver beredas vidare då den är av stor vikt för säkerhetsprövningen. Det saknas ett resonemang i SOUn om verksamhetsutövarens möjlighet att begära ett registerutdrag ur belastningsregistret från den som ska prövas i de fall då det inte avser placering i säkerhetsklass. Syftet är att verifiera uppgifter i grundutredningen mot belastningsregistret. I de fall befattningen inte innebär placering i säkerhetsklass ger det en möjlighet att verifiera sådana uppgifter från registret. För att en persons lojalitet, pålitlighet och sårbarheter ska kunna bedömas krävs ett adekvat underlag. Att kunna verifiera grundutredningen mot belastningsregistret uppgiften skulle stärka bedömningen i de fall befattningen inte ska placeras i säkerhetsklass.
I betänkandet, avsnitt 1.1 frågar sig Skatteverket om alla uppgifter är relevanta vid en säkerhetsprövning från Skatteverket brottsbekämpande verksamhet.
En yttre ram är att med Skatteverkets brottsbekämpande verksamhet avses verksamhet som bedrivs med stöd av lag (1997:1024) om Skatteverkets brottsbekämpande verksamhet. De primära legala utgångspunkterna bör finnas i, dels brottsdatalag (2018:1177), dels lag (2018:1696) om Skatteverkets behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område. Sekundärt finns även utgångspunkter i de författningar som nyssnämnda lagar hänvisar till.
I lag (2018:1696) om Skatteverkets behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område anges, under rubriken ”Sökning”, att vid sökning i automatiserade behandlingsystem får endast vissa uppgifter tas fram. Här kan det ifrågasättas om alla registrerade uppgifter är relevanta ur ett säkerhetsprövningsperspektiv?
Lag (2018:1696) om Skatteverkets behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område
3 kap. 4 § Vid sökning i automatiserade behandlingsystem på
namn, personnummer, samordningsnummer eller andra liknande
identitetsbeteckningar i uppgifter som har gjorts gemensamt
tillgängliga får endast sådana uppgifter tas fram som anger
att den sökta personen
- - -
4. har anmält ett brott,
5. är målsägande i ett ärende som rör ansvar för brott,
6. förekommer i ett ärende som vittne eller annan som lämnar
eller har lämnat uppgifter eller yttrande,
7. har gett in eller tillhandahållits en handling,
- - -
I syfte att inhämtade uppgifter har en betydelse för säkerhetsprövningen och inte ovidkommande överinformation, föreslås att möjligheterna till registerkontroll jämlikt förslaget till ny lydelse av 3 kap. 13 § andra stycket 6 säkerhetsskyddslagen begränsas på så sätt att registerkontrollen inte omfattar punkterna 4 -7 enligt ovan.
Förslaget kommer ge viss ekonomisk konsekvens för Skatteverket med anledning av eventuella vägval avseende tekniska lösningar. Det är dock för närvarande inte möjligt att uppskatta exakt kostnadsökning för myndigheten. Skatteverket tillgängliggör i dag vissa uppgifter från folkbokföringsdatabasen för offentliga aktörer genom en tjänst som heter Navet. Om de behov som Säkerhetspolisen har lyft i utredningen täcks av de uppgifter som finns i tjänsten behöveringen ny teknisk lösning utvecklas för att Skatteverket ska kunna lämna ut uppgifterna. Om det skulle finnas behov av att få del av andra uppgifter än de som är tillgängliga via Navet, eller om det behövs en annan teknisk lösning kan det innebära utvecklingskostnader för Skatteverket.
Skatteverkets brottsbekämpande verksamhet har i dag inte något tekniskt system för att lämna ut uppgifter till Säkerhetspolisen. Skatteverket gör bedömningen att utredningens förslag, om att Säkerhetspolisen vid register-kontroll ska få hämta uppgifter som behandlas med stöd av Skatteverkets brottsdatalag, innebär att det kommer att finnas ett behov av att utveckla en ny teknisk lösning för uppgiftslämnande. Kostnaderna för it-utveckling beror på vilken teknisk lösning som väljs, vilket i sin tur är beroende av vilka uppgifter det kommer att vara fråga om. Framtagande av en teknisk lösning behöver därför ske i samråd med Säkerhetspolisen. Det är därmed inte möjligt att i nuläget ange kostnad. Det är dock ofrånkomligt att det blir en kostnad som inte är obetydlig. Skatteverket gör bedömningen att det även kommer att finnas ett behov av bedömningar i enskilda fall. Detta innebär en årlig löpande kostnad.
Delta på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.