Datum: 2025-10-13
Dnr/målnr/löpnr:
8-232600-2025
Skatteverket avstyrker förslaget om att ändra kravet på brevtjänster till att minst 85 procent av de inrikes brev som lämnas in för tredagarsbefordran före angiven senaste inlämningstid ska ha delats ut inom tre påföljande arbetsdagar och minst 97 procent inom fem påföljande arbetsdagar.
Skatteverket vidhåller det som anförs i Skatteverkets remissvar över betänkandet SOU 2023:4 Posttjänst för hela slanten och särskilt följande som anges i avsnitten 2.1. och 2.3. Skatteverkets remissvar: https://www.regeringen.se/contentassets/272a57fa73634c2eadbe477c8261e259/skatteverket.pdf
Skatteverket avstyrker förslaget om att ändra kravet på befordringstid på brevtjänster, nuvarande befordringstid är tvådagarsbefordring. En eller tre dagars längre befordringstid kommer att leda till försämrad kommunikation med Skatteverkets kunder och att handlingar inte kommer in i tid. Detta kan påverka folkbokföringen samt leda till fel i folkbokföringsdatabasen. Det innebär längre handläggningstider av Skatteverkets ärenden. Ärenden kommer att ta längre tid att handlägga och kunderna kommer att behöva ges längre svarstider för att de ska ha rimlig tid att bemöta förfrågan eller förslag till beslut. Det kommer även ta längre tid för medborgare, företagare och övriga kunder att få sina beslut som de eventuellt behöver agera på.
Även de avdelningar inom Skatteverket vars verksamhet är beroende av säkerhetsskyddsavtal och säkerhetsprövningar så kommer längre befordringstid att leda till längre svarstider.
Skatteverket har särskilt sett att förslaget allvarligt kommer försämra Skatteverkets postförmedling till de personer som har skydd av personuppgifter. Tjänsten utförs av förmedlingstjänsten på Skatteverket. Personer som lever med skydd av personuppgifter är redan idag en utsatt samhällsgrupp som har svårare att ta del av samhällsservice. En ytterligare fördröjning i befordringstid för försändelser kommer att öka den problematiken.
Skatteverket förmedlar sedan 1991 försändelser till personer som har skyddade personuppgifter i folkbokföringsdatabasen. Detta är en grupp som ökat med 10 000 personer de senaste tre åren, och som den 1 september 2025 uppgick till cirka 36 000 personer. Prognosen för antal förmedlade försändelser från Skatteverket under 2025 är ca 900 000.
De försändelser som förmedlas från Skatteverket är brev, rekommenderade brev, paket och medlemstidningar. Avsändarna är i huvudsak myndigheter, kommunala instanser, försäkringsbolag, banker, kriminalvården, Transportstyrelsen, vårdinrättningar, tingsrätter, inkassobolag och privatpersoner.
Personer som lever med skyddade personuppgifter har inte samma möjlighet att vara digitala som den övriga befolkningen. De undviker att figurera på internet och flera banker beviljar inte Bank-id för denna grupp. Det saknas därför möjlighet att i större utsträckning genom digitala tjänster minska betydelsen av fysiska försändelser för de som lever med skydd av personuppgifter.
Det innebär att personer med skydd av personuppgifter är helt beroende av Skatteverkets förmedlingstjänst och leverans av försändelserna via Postnord för att inte hamna i ett utanförskap i samhället. På grund av att samtliga försändelser går via Skatteverket blir det en fördröjning med ett par dagar innan försändelserna levereras av Postnord till aktuellt postombud. Därefter har Postnord idag en utdelning av post varannan dag och tyvärr ännu senare utdelning ibland vilket innebär att försändelserna blir kraftigt försenade till den skyddade personen. Det händer att post såsom kallelser till vårdinrättningar kommer fram för sent och den skyddade personen blir betalningsskyldig för att ha uteblivit från ett besök. Likadant är det med fakturor, inkassokrav m.m. som inte kommer fram i tid och därmed genererar extrakostnader och besvär för den skyddade personen och avsändaren. Den föreslagna ändringen i befordringstid riskerar att ytterligare öka denna problematik.
Upplysningsvis är Skatteverkets förmedlingsuppdrag för personer med skydd av personuppgifter inte reglerat i lag. I juni 2022 lämnade Skatteverket in en promemoria angående hemställan om lagreglering för förmedlingsuppdraget till Finansdepartementet. Utredningen om Skatteverkets postförmedling överlämnades i augusti 2025 sitt betänkande Förmedling av post till personer med skydd i folkbokföringen (SOU 2025:90) till regeringen. I betänkandet föreslås en ny lag och förordning om förmedling av vissa postförsändelser. Dessutom föreslås vissa anpassningar av reglerna om obeställbara brev i postlagen (2010:1045) och nya sekretessbestämmelser i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), OSL, som ska gälla inom Skatteverkets förmedlingsverksamhet. När det gäller personer med skydd av personuppgifter framgår av betänkandet bl.a. följande.
Personer med sekretessmarkering, men framför allt personer med skyddad folkbokföring, befinner sig i en utsatt situation och upplever sannolikt större svårigheter med att kommunicera elektroniskt jämfört med andra. Det kan vara fråga om personer som har blivit tvungna att bryta upp från sin tillvaro och flytta till en annan ort för att inte utsättas för hot och våld. Det är inte säkert att de har tillgång till en internetuppkoppling i den nya bostaden. Det handlar dessutom om personer som kan lida av följderna av långvarig fysisk och psykisk misshandel. Dessa personer behöver kunna kommunicera med myndigheter och vårdgivare. Brev används dessutom för att skicka räkningar, röstkort och viktig samhällsinformation.
Skatteverket anser att ikraftträdandet för förordningsändringarna bör skjutas fram i tid för att bereda myndigheten utrymme att genomföra ytterligare åtgärder för att möta det förändrade befordringskravet.
Vidare får förslaget om att ändra kravet på befordringstid för brevtjänster, negativa konsekvenser i och med längre handläggnings- och svarstider för Skatteverket och våra kunder, vilket i sig kan leda till minskat förtroende.
Skatteverkets arbete med brottsbekämpande och medvetet oseriösa aktörer försvåras av förlängda befordringstider.
För att hantera dessa negativa konsekvenser kommer kostnaderna för att hantera efterkontroller av ärenden och justeringar i it- och verksamhetssystem att öka. Skatteverkets förmedlingsuppdrag har inte möjlighet att välja en snabbare brevtjänst än den brevtjänst som brevet som ska förmedlas ursprungligen skickats med.
En utmaning för Skatteverket som avsändande myndighet är att den digitala posten, via Mina Meddelanden, har en begränsning i filstorlek om 2MB. Det innebär att om kund har en digital brevlåda kan inte avsändaren skicka meddelandet digitalt om filstorleken är större än 2MB. Detta har Skatteverket lyft fram till DIGG och svaret blir att tekniken för digital post inte är byggd för större filformat än 2MB och någon utveckling är inte att se inom överskådlig tid. Även stora och medelstora företag kan få konsekvenser av ett ändrat befordringstidskrav, kundgruppen har en mycket låg anslutningsgrad till Mina Meddelanden och det förefaller vara osannolikt att en ny lösning för digital post för företag finns på plats på kort sikt enligt DIGG.
Delta på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.