Datum: 2025-04-28
Dnr/målnr/löpnr:
8-57275-2025
Skatteverket tillstyrker att förslagen genomförs.
Skatteverket lämnar dock vissa synpunkter på förslagen. Synpunkterna gäller förslag till ändringar, förtydliganden m.m. Skatteverket vill särskilt framhålla följande synpunkter:
Skatteverkets kostnad för förslagen beräknas bli en engångskostnad på ca 2,5 miljoner kronor och löpande kostnader de tre kommande åren på sammanlagt ca 1,5 miljoner kronor.
Skatteverket tillstyrker att förslagen genomförs men har vissa förslag till ändringar, förtydliganden m.m.
Skatteverket anser att hänvisningen till 12 kap. 5 och 6 §§ är felaktig och att 16 kap. 28 b § första stycket ska ha följande lydelse:
Vid fastställande av tjänsteställets placering för ett sådant tjänsteställe som omfattas av 28 a § tillämpas bestämmelserna om tjänsteställets placering i 12 kap. 3 b och 3 c §§.
Ändringen bör även göras i författningskommentaren.
Skatteverket anser att det i författningskommentaren bör förtydligas ytterligare att en avsiktsregel inte innebär att arbetsgivaren eller uppdragsgivaren fritt kan välja var den skattskyldige ska anses ha sitt tjänsteställe. Det bör också förtydligas vad det innebär att tjänsteställets placering inte ska ändras med retroaktiv verkan.
Enligt förslaget ska fastställandet av tjänsteställets placering grunda sig på arbetsgivarens eller uppdragsgivarens avsikt om hur den skattskyldige ska utföra arbetet. Om omständigheterna ändras ska en ny bedömning göras. Tjänsteställets placering ska då inte ändras med retroaktiv verkan.
För att säkerställa att arbetsgivaren eller uppdragsgivaren inte endast kan påstå att det finns en viss avsikt om hur arbetet ska utföras så bör det i författningskommentaren förtydligas ytterligare att avsiktsregeln inte innebär en valfrihet kring var den skattskyldige ska anses ha sitt tjänsteställe. Bedömningen ska göras utifrån de krav som uppställs i inkomstskattelagen.
Det är också Skatteverkets uppfattning att skrivningen om att tjänstestället inte ska ändras med retroaktiv verkan ska förtydligas så att det klart framgår att det avser arbetsgivarens eller uppdragsgivarens hantering av en situation där de faktiska omständigheterna har ändrats, och att det t.ex. inte innebär att Skatteverket inte retroaktivt kan ändra beskattningen när det i efterhand visat sig att tjänstestället har fastställts utifrån en avsikt som inte har baserats på objektivt konstaterbara omständigheter.
Skatteverket anser att det i författningskommentaren bör förtydligas att bestämmelsen om att ingen av de dubbla bostäderna får utgöras av den skattskyldiges föräldrahushåll gäller oavsett den skattskyldiges ålder.
I författningskommentaren till 12 kap. 18 § IL (s. 249) anges att bestämmelsen syftar till att undanta unga vuxna från avdragsrätt när ett av boendena är föräldrahemmet. Skatteverket uppfattar att förslaget i 12 kap. 18 § IL om att ingen av de dubbla bostäderna får utgöras av den skattskyldiges föräldrahushåll ska gälla oavsett den skattskyldiges ålder. Vi föreslår därför att det förtydligas i författningskommentaren till 12 kap. 18 § IL.
Skatteverket anser att det bör förtydligas vad som gäller för personer som vid lagens ikraftträdande har ett dubbelt boende med en tidigare avslutad avdragsperiod.
I punkten 5 i övergångsbestämmelserna regleras situationen när en skattskyldig har påbörjat ett sådant dubbelt boende som anges i 12 kap. 18 § före lagens ikraftträdande. I författningskommentaren (s. 261) anges att avdragsperioden som anges i 12 kap. 19 § ska anses börja vid lagens ikraftträdande och att detta gäller även om avdrag tidigare har medgetts för samma boenden i enlighet med avdragsreglerna för ökade levnadskostnader vid tillfälligt arbete på annan ort eller dubbel bosättning.
Skatteverket uppfattar skrivningen som att detta gäller om avdrag har medgetts och avdragsperioden inte är avslutad. Skatteverket anser att det kan behöva förtydligas att det gäller just vid en pågående avdragsperiod och inte en sedan tidigare avslutad avdragsperiod.
Skatteverkets kostnader av engångskaraktär beräknas till ca 2,5 miljoner kronor varav 750 000 kronor avser anpassning av formulär och it-system och 1,75 miljoner kronor avser information och utbildning.
Skatteverket beräknas också ha löpande kostnader för information de tre kommande åren. Kostnaderna beräknas uppgå till 670 000 kronor för 2026, 560 000 kronor för 2027 och 320 000 kr för 2028.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.