Datum: 2015-05-18
131-122691-15/112
S2015/738/FST
Förslagen i delbetänkandet påverkar inte Skatteverkets beskattningsverksamhet. Skatteverket lämnar dock synpunkter på de bedömningar i betänkandet som rör uppgifter i Skatteverkets beskattningsdatabas.
Tobaksdirektivet (Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/40/EU) ställer krav på att de medlemsstater, som inte förbjuder gränsöverskridande distansförsäljning, ska kräva att återförsäljningsställen som avser att bedriva gränsöverskridande distansförsäljning till konsumenter i unionen registrerar sig hos behörig myndighet i den medlemsstat där återförsäljningsstället är etablerat och i den medlemsstat där de faktiska eller potentiella konsumenterna befinner sig.
Av delbetänkandet framgår att utredningens bedömning är att tobaksproduktdirektivets krav på registrering av distansförsäljning får anses uppfyllda genom anmälnings- och registreringsförfarandet i tobakslagen (1993:581) och i lagen (1994:1563) om tobaksskatt, LTS. I betänkandet anges dock att det kan finnas skäl att återkomma till hur regleringen avseende den gränsöverskridande handeln ska se ut i samband med slutbetänkandet.
Av LTS framgår att om någon som inte bedriver självständig ekonomisk verksamhet förvärvar beskattade tobaksvaror och varorna transporteras hit från ett annat EU-land av säljaren eller någon annan för säljarens räkning (distansförsäljning) är säljaren skattskyldig. Skatteverket noterar att tobaksdirektivets definition av gränsöverskridande distansförsäljning inte motsvarar definitionen om distansförsäljning i LTS. Eftersom definitionen enligt tobaksdirektivet är vidare innebär det att alla som bedriver distansförsäljning enligt tobaksdirektivet inte ska anmäla sig för registrering till Skatteverket. Det innebär t.ex. att varken de företag som bedriver distansförsäljning från Sverige till konsumenter i andra medlemsstater eller de företag som säljer tobaksvaror till en konsument i Sverige och där konsumenten själv arrangerar transporten från den andra medlemsstaten finns med i Skatteverkets beskattningsdatabas.
Skatteverket noterar även att Skatteverkets uppgifter om registrerade distansförsäljare inte heller innehåller samtliga uppgifter som omfattas av artikel 18 i tobaksdirektivet. Skatteverkets beskattningsdatabas innehåller bl.a. inte uppgifter om adress till webbplatsen eller de webbplatser som används av företaget.
Enligt tobaksdirektivet ska de behöriga myndigheterna i medlemsstaterna säkerställa att konsumenterna har tillgång till förteckningen över alla återförsäljare som finns registrerade hos dem.
De nu aktuella uppgifterna i beskattningsdatabasen omfattas av sekretess enligt 27 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). I 2 kap. 5 § lagen (2001:181) om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet finns en sekretessbrytande bestämmelse för vissa uppgifter i Skatteverkets beskattningsdatabas enligt vilken uppgifter kan lämnas ut om det inte av särskild anledning kan antas att den enskilde som uppgiften avser eller någon närstående lider men om uppgiften röjs.
Eftersom beskattningsdatabasen inte innehåller de uppgifter som krävs enligt artikel 18 i tobaksdirektivet är Skatteverkets utgångspunkt att Skatteverket inte är behörig myndighet tobaksdirektivets mening.
Skatteverket anser att det i delbetänkandet saknas en analys av hur förteckningen ska hållas tillgänglig för konsumenterna. Den fortsatta utredningen behöver därför kompletteras med om och i så fall på vilket sätt Skatteverket ska tillhandahålla uppgifter till den myndighet som föreslås vara behörig myndighet. Det behövs då även författningsstöd för att lämna uppgifter från Skatteverkets register t.ex. i form av elektroniskt utlämnande.
Skatteverket noterar att betänkandet innehåller förslag om att tillverkare och importörer ska lämna uppgifter om försäljningsvolym av tobaksvaror avseende det närmast föregående kalenderåret per märke och typ i antal eller vikt till Folkhälsomyndigheten. Dessa uppgifter ska enligt förslaget hållas tillgängliga för kommissionen och andra medlemsstater.
Vad gäller tobaksmarknaden förekommer ett relativt omfattande skattefusk, varför det är av värde att få en så heltäckande bild av marknaden, vad gäller försäljningar och logistikflöden, som möjligt. Skatteverket ser därmed fördelar med att dessa uppgifter på Skatteverkets begäran kan hållas tillgängliga för Skatteverkets kontrollverksamhet. Skatteverket föreslår att lydelsen i 4 § tobaksförordningen (2001:312) får följande lydelse Folkhälsomyndigheten ska i elektronisk form lagra den information som ska offentliggöras enligt 3 § och sådan information som lämnas in enligt 12 f och 18 c §§ tobakslagen. Folkhälsomyndigheten ska hålla denna information tillgänglig för Europeiska kommissionen och andra medlemsstater inom Europeiska unionen samt för Skatteverkets beskattningsverksamhet.
Enligt Skatteverkets bedömning behöver även 2 § förordningen (2001:588) om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet kompletteras med en bestämmelse som möjliggör att Skatteverket kan behandla uppgifterna om försäljningsvolymer i beskattningsverksamheten. Skatteverket föreslår att bestämmelsen exempelvis får följande lydelse.
Beträffande personer som avses i 2 kap. 2 § Länk till annan webbplats. lagen (2001:181 Länk till annan webbplats.) om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet får i beskattningsdatabasen behandlas uppgifter
…
14. från Folkhälsomyndigheten om tillstånd enligt alkohollagen Länk till annan webbplats. och om omsättning enligt restaurangrapport och uppgifter om försäljningsvolym enligt rapporter om försäljningsvolymer av tobaksvaror enligt tobakslagen.
…
Detta remissvar har beslutats av generaldirektören Ingemar Hansson och föredragits av den rättsliga experten Agneta Rapp. Vid den slutliga handläggningen har också följande deltagit: överdirektören Helena Dyrssen, rättschefen Gunilla Hedwall och sektionschefen Åsa Johansson.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.