Datum: 2015-07-13
131-317376-15/112
N2013/4908/MRT
Skatteverket tillstyrker förslaget att ändra tidpunkterna för ikraftträdande av skyldigheten att vara ansluten till en redovisningscentral samt för lagen om redovisningscentraler för taxitrafiken, men avstyrker de tidpunkter för ikraftträdande som föreslås i promemorian. Skatteverket föreslår att tidpunkten för ikraftträdande för lagen (2014:1020) om redovisningscentraler för taxitrafik flyttas fram till den 1 januari 2017 och tidpunkten för ikraftträdande för lagen (2014:1022) om ändring i taxitrafiklagen (2012:211) flyttas fram till den 1 maj 2017.
I övrigt delar Skatteverket de bedömningar som Regeringen gör i promemorian.
Skatteverkets skäl och förslag till nya tidpunkter för ikraftträdande utvecklas nedan i avsnitt 2 i den ordning och till de punkter de olika förslagen lämnas i betänkandet samt i bilaga. I avsnitt 3 beskrivs de konsekvenser som ett senarelagt ikraftträdande kan medföra.
Transportstyrelsen, Swedac och Skatteverket har gemensamt tagit fram en tidplan som visar de mest väsentliga av de aktiviteter som krävs för att få ett fungerande system på plats vid införandet av redovisningscentraler för taxitrafiken, se bilaga.
Tidplanen är helt och hållet baserad på promemorians bedömning att taxitrafiklagens krav på att överföring av taxameteruppgifter från taxameterutrustningen till redovisningscentralen ska ske digitalt och trådlöst, inte bör föranleda krav på digitala signaturer, kryptering eller nya särskilda tillsatsanordningar till taxametrar.
Som promemorian beskriver behövs en tid från det att lagen om redovisningscentraler för taxitrafik träder i kraft och de första redovisningscentralerna kan påbörja sin verksamhet, till dess att skyldigheten för taxiföretagen att överföra taxameteruppgifter till redovisningscentralerna inträder. Promemorian föreslår fyra månader som rimlig tid däremellan och med utgångspunkt i promemorians förslag att ändringen i taxitrafiklagen kan träda i kraft den 1 juli 2016, föreslås den 1 mars 2016 som tidpunkt för ikraftträdande.
Den bifogade tidplanen visar att tidigast möjliga tidpunkt för ikraftträdande för skyldigheten att vara ansluten till en redovisningscentral och överföra taxameteruppgifter till densamma är den 1 maj 2017. Den beräknade tidpunkten utgår från den bedömning som görs i tidplanen att lagen om redovisningscentraler för taxitrafik tidigast kan träda ikraft den 1 januari 2017, se punkt 2.2. Skatteverket tillstyrker förslaget att ändra tidpunkten för ikraftträdande, men föreslår att tidpunkten bestäms till den 1 maj 2017.
Den tidpunkt för ikraftträdande som promemorian föreslår avseende lagen om redovisningscentraler för taxitrafik är 1 mars 2016. I bifogad tidplan har myndigheterna gemensamt beräknat tidpunkten för ikraftträdande till tidigast 1 januari 2017.
Först i samband med att Regeringskansliet den 5 maj 2015 gav uppdrag till Kommerskollegium att anmäla förslag på förordning om redovisningscentraler för taxitrafik enligt direktiv 2006/123/EG blev det klarlagt att Transportstyrelsen ges föreskriftsrätt och vad bemyndigandena omfattar. Med anledning av att det inte tidigare varit känt vilken myndighet som ska ansvara för föreskrifterna har arbetet med dessa inte formellt kunnat påbörjas. Transportstyrelsens, Swedacs och Skatteverkets gemensamma uppfattning är att det inte är möjligt att ta fram, notifiera[1] Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och besluta om föreskrifter som ska träda i kraft redan den 1 mars 2016.
I tidplanen har myndigheterna räknat med att Swedacs ackrediteringsprocess och utvecklares arbete med att ta fram utrustning till redovisningscentralen kan starta först efter att föreskrifterna är framtagna, men innan notifieringstiden löpt ut. Först därefter kan certifiering av utrustningen slutföras. De krav som kommer att ställas i föreskrifterna kommer att avgöra omfattningen av och tidsåtgången för såväl ackreditering som utveckling och certifiering.
Det är en uppskattning att den utveckling av ny utrustning som behövs hos redovisningscentralen kan ske på sex månader. Det finns idag ingen part som kan bedöma detta med säkerhet. Det är helt nya funktioner som ska tas fram, som idag saknas även hos aktörer såsom beställningscentraler, som kommer att krävas av redovisningscentralens utrustning.
Med hänsyn till att tillstånd inte kan börja ges till en redovisningscentral förrän deras utrustning är framtagen och certifierad, kan tillståndsgivningen enligt uppskattningen i tidplanen inte påbörjas förrän tidigast den 1 januari 2017. Skatteverket föreslår därför att tidpunkten för ikraftträdande för lagen om redovisningscentraler för taxitrafik bestäms till den 1 januari 2017.
Som Skatteverket har tolkat informationen från Näringsdepartementet kommer proposition att kunna lämnas till och beslut fattas av Riksdagen under hösten 2015. Det är först därefter, då även klargörande gällande kraven på överföring har skett, som myndigheterna med säkerhet vet vilket innehåll föreskrifterna behöver ha. Föreskrifterna kan därför inte färdigställas och sändas för notifiering till EU-kommissionen förrän allra tidigast i slutet av januari 2016.
Skatteverket vill här tydliggöra att om Riksdagen beslutar att nya krav ska ställas på taxameterutrustningen behöver en helt ny tidplan och nya tidpunkter för ikraftträdande tas fram. I den planen behöver man ta hänsyn till tid för utveckling av taxameterutrustning och tiden för att ta fram föreskrifter behöver utsträckas ytterligare, eftersom helt nya omständigheter tillkommer.
I promemorian anges att förslagen inte kommer att leda till några nya kostnader i statlig verksamhet, utan möjligen kan kostnadsminskningar uppstå. Skatteverket kan dock inte se att framflyttade datum för ikraftträdande kommer att leda till någon kostnadsminskning avseende myndighetens förberedelsearbete.
Om Riksdagen beslutar att anta regeringens föreslagna datum för ikraftträdande är systemet inte fullt reglerat och utvecklat vid tidpunkten för ikraftträdandet. I praktiken innebär detta att beslutade regler därför inte kan tillämpas.
En annan konsekvens kan också bli att de utredningar som myndigheterna måste göra som grund till de föreskrifter och IT-system som behövs för införandet, inte kan göras tillräckligt djupa och med rätt kvalitet för att systemåtgärden ska bli väl fungerande.
Detta remissvar har beslutats av tillförordnad generaldirektör Stina Ögren och föredragits av den rättsliga specialisten Lena Pålsson.
Se även bilagan: Grov tidplan över uppskattade ledtider och ikraftträdandetider för införandet av redovisningscentraler för taxitrafik Pdf, 202.9 kB.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.