Datum: 2015-08-10
131 363594-15/112
(Fi2015/3465 )
Skatteverket tillstyrker följande förslag:
Skatteverket tillstyrker förslaget om mervärdesskatt vid överlåtelse av verksamhet men föreslår en ändrad lydelse av paragrafen.
Skatteverket har inga invändningar mot förslaget om beskattningsbar person vid tillfälliga omsättningar av nya transportmedel. Verket föreslår dock att förseningsavgift inte tas ut även om deklarationen lämnats efter förfallodatum.
Skatteverket har inga invändningar mot förslaget. Skatteverket anser dock att en förseningsavgift inte bör tas ut om den beskattningsbara personen lämnar deklarationen efter förfallodatum. Att ansöka om återbetalning i sådana här fall är en rättighet och inte en skyldighet. Lämnandet av deklarationen kommer därmed att vara frivilligt och bör därför inte ha sanktionsavgift knuten till sig.
Skatteverket välkomnar förslaget att överlåtelse av verksamhet inte ska ses som en omsättning i mervärdesskattehänseende. Skatteverket anser emellertid att den förslagna lagtexten i 2 kap. 1 b § ML behöver förtydligas.
Skatteverket föreslår följande lydelse av 2 kap. 1 b § ML:
”Som omsättning anses inte överlåtelse av tillgångar i en verksamhet, när en sådan tillgång överlåts i samband med att verksamheten överlåts eller när en sådan tillgång överlåts i samband med fusion eller liknande förfarande.
Första stycket gäller under förutsättning att förvärvaren skulle vara berättigad till avdrag för eller återbetalning av den skatt som annars skulle ha tagits ut på överlåtelsen.”
Skälen för Skatteverkets förslag är följande.
I dag finns motsvarande bestämmelse i 3 kap. 25 § ML och innebär att de aktuella verksamhetsöverlåtelserna är undantagna från skatteplikt. Den inskränkning i dagens bestämmelse som anges sist i paragrafen (att förvärvaren skulle vara berättigad till avdrag för eller återbetalning av skatten) har av Skatteverket tolkats som en hänvisning till den situation som skulle vara för handen om undantaget inte hade varit tillämpligt (Skatteverkets ställningstagande den 28 december 2010, dnr 131 623316-08/111).
Motsvarande inskränkning i den i promemorian förslagna 2 kap. 1 b § blir dock mindre tydlig, eftersom den förslagna paragrafen innebär ett undantag från vad som anses utgöra omsättning.
Genom att paragrafen delas upp i två stycken följer den också systematiken i artikel 19 i mervärdesskattedirektivet.
Den lydelse som Skatteverket förslår innebär inte någon förändring av skattefrihetens eller avdragsrättens omfattning, varken i förhållande till gällande rätt eller i förhållande till förslaget i promemorian.
Skatteverket tillstyrker förslagen i avsnitten 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10 och 11 i promemorian.
Sammantaget kommer förslagen att medföra ökade kostnader för Skatteverket enligt följande.
Kostnader av engångskaraktär beräknas uppgå till 547 000 kronor. Detta inbegriper ändringar i olika IT-system och nya informationsmaterial, broschyrer och blanketter som måste tas fram alternativt ändras.
Den årliga kostnadsökningen för Skatteverket beräknas uppgå till 300 000 kronor. Detta omfattar ökade kostnader för tillkommande ärendehantering enligt förslaget i avsnitt 7 om ”beskattningsmyndighet vid import”.
Detta remissvar har beslutats av generaldirektören Ingemar Hansson och föredragits av den rättslige experten Thomas Johansson. Vid den slutliga handläggningen har även deltagit överdirektören Helena Dyrssen, enhetschefen Tomas Algotsson och sektionschefen Eva Mårtensson.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.