Datum: 2015-11-16
131 586130-15/112
Miljö – och energidepartementet (M2015/03655/R)
Skatteverket har inget att invända mot att förslagen till ändringar i förordningen (2011:1088) om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen, HBF, genomförs förutom vad avser förslaget om införande av anläggningsbesked för viss angiven mängd.
Skatteverket avstyrker förslaget om införande av anläggningsbesked för vissa mängder.
Skatteverket anser att förslaget till bestämmelse i 18 d § HBF som innebär att anläggningsbesked kan meddelas för en viss angiven mängd biodrivmedel inte ska införas.
Skatteverkets bedömning är att förslaget till bestämmelse i 18 d § HBF som innebär att anläggningsbesked kan meddelas för en viss angiven mängd biodrivmedel inte avser utformning av ett sådant kontrollsystem som följer av bestämmelserna i 3 a kap. i propositionen 2015/16:38 om förslag till lag om ändring i lagen (2011:598) om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen, HBL. Bestämmelsen ryms därmed inte inom bemyndigandet i 3 a kap. 3 § HBL.
Förslaget till bestämmelse utgör enligt Skatteverkets bedömning ett undantag från kravet på kontrollsystem enligt 3 a kap 1 § HBL och ska därmed framgå av lag.
Av de föreslagna bestämmelserna framgår att det ska finnas ett kontrollsystem som visar att biodrivmedlet eller den anläggning där biodrivmedlet har producerats uppfyller de krav som framgår av bestämmelserna i 3 a kap. HBL. Om den rapporteringsskyldige begär det och ett sådant kontrollsystem finns ska tillsynsmyndigheten meddela detta i ett särskilt beslut (anläggningsbesked), (3 a kap 1 § HBL).
Kontrollsystemet ska visa att ett biodrivmedel inte är livsmedelsbaserat eller att det är livsmedelsbaserat men har producerats i en anläggning som tagits i drift före den 31 december 2013 och inte är fullständigt avskriven (3 a kap. 2 § HBL).
Det framgår även av författningskommentarerna till bestämmelserna i HBL att en koppling till specifika bränslen eller bränslemängder inte heller är avsedd med de föreslagna bestämmelserna. Av författningskommentarerna framgår att det inte är specifika mängder drivmedel som ska kontrolleras av tillsynsmyndigheten, utan att myndigheten ska konstatera att det finns ett kontrollsystem som säkerställer den information om anläggningen som behövs för att ett anläggningsbesked ska kunna ges. Anläggningsbeskedet blir ett bevis om att det biodrivmedel som beskedet avser uppfyller förutsättningarna som möjliggör avdrag enligt 7 kap. 3 a, 3 c, 3 d och 4 §§ LSE.
Det framgår även tydligt av författningskommentarerna till de berörda bestämmelserna i 7 kap. LSE att anläggningsbeskedet kommer att avse de bränslemängder som den skattskyldige begär avdrag för men att anläggningsbeskedet inte kommer att identifiera vare sig specifika bränslemängder eller partier av vissa bränslen. För att omfattas av bestämmelserna om skatteavdrag är det enligt författningskommentaren tillräckligt att den skattskyldige har ett anläggningsbesked och någon vidare koppling till de bränslemängder som redovisas i deklarationen behövs inte. Vidare framgår att någon materiell prövning av att kontrollsystemet följs i alla led av produktionskedjan inte görs inom ramen för skattelagstiftningen. Den uppgiften ingår enligt hållbarhetslagen i Energimyndighetens tillsyn av de rapporteringsskyldiga och påverkar inte rätten till avdrag.
I 3 a kap. 3 § HBL föreslås att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om utformningen av kontrollsystemet och de krav som enligt 2 § måste vara uppfyllda för att ett anläggningsbesked ska kunna ges.
Skatteverkets bedömning är att förslaget till bestämmelse i 18 d § HBF som innebär att anläggningsbesked kan meddelas för en viss angiven mängd biodrivmedel inte avser utformning av ett sådant kontrollsystem som följer av de föreslagna bestämmelserna i 3 a kap. HBL.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.