Datum: 2016-04-18
131-152258-16/112
Finansdepartementet
Skatte- och Tullavdelningen
103 33 Stockholm
Fi2016/01138/S1
Skatteverket tillstyrker den föreslagna ändringen av 44 kap. 8 § (1999:1229) inkomstskattelagen (IL)
Reglerna om beskattningsinträde i 20 a kap. IL kan i sin nuvarande utformning under vissa omständigheter ge upphov till dubbelbeskattning såväl som dubbel icke beskattning. I promemorian lämnas förslag till att lösa de problemen. Skatteverket anser att de i promemorian föreslagna lagändringarna löser problemet med dubbelbeskattning av samma värdetillväxt och tillstyrker att reglerna ändras med följande tillägg.
Skatteverket anser att förändrade regler om beskattningsinträde ska;
Skatteverket anser att de i promemorian lämnade förslagen till ändrade regler inte uppfyller samtliga dessa kriterier och anser att lagförslaget måste kompletteras på nedan angivet sätt.
Skatteverket anser att de föreslagna reglerna endast ska få tillämpas när det överlåtande företaget beskattats för en period som avslutats i nära samband med ett beskattningsinträde genom en fusion eller fission.
Vidare har Skatteverket noterat att på sidan 14 sista stycket i promemorian anges att förslagen i promemorian utgör ett första steg i en översyn av reglerna om beskattningsinträde. Av skrivningen ges intrycket att effekten av de föreslagna reglerna är noggrant analyserade. Skatteverket anser att motiveringarna till lagförslagen i promemorian inte fullt ut tagit hänsyn till de effekter de föreslagna lagändringarna kan ge upphov till och att skälen för förslagen måste utvecklas.
Skatteverket anser även att lagförslagen bör inskränkas till att endast avse beskattningsinträde för finansiella tillgångar som är lagertillgångar hos det överlåtande såväl som det förvärvande företaget och att samma redovisningsprinciper och värderingsprinciper tillämpas för egendomen hos båda företagen.
Avseende förpliktelser anser Skatteverket följande. I promemorian på sidan 13 anges att det föreligger ett behov att ändra reglerna om beskattningsinträde avseende låneskulder. Den föreslagna lagändringen är dock inte utformad på det sättet. Den är inte inskränkt till att endast omfatta ett företags låneskulder utan omfattar samtliga förpliktelser. Av motiveringen i promemorian framgår inte att det föreligger ett behov av att samtliga former av förpliktelser bör omfattas av ändrade regler vid beskattningsinträde. Skatteverket anser att den föreslagna regeländringen, som omfattar samtliga slag av förpliktelser, ger möjlighet att genom fusion eller fission föra in orealiserade förluster hänförliga till förpliktelser till Sverige. Skattevereket anser att lagändringen gällande förpliktelser i detta första skede av översynen av reglerna om beskattningsinträde, se s. 14 i promemorian, bör inskränkas till att endast avse låneskulder.
Såsom påpekas ovan innebär lagförslaget om ändrade regler vid beskattningsinträde för förpliktelser att det även omfattar andra derivatavtal än sådana som utgör lagertillgångar som utgör en förpliktelse vid beskattningsinträdet. Den utformning som lagförslaget getts ger enligt Skatteverket möjlighet att överföra orealiserade förluster hänförliga till derivatavtal till Sverige. Skatteverket anser att derivatavtal som vid ett beskattningsinträde utgör en förpliktelse alltid ska värderas till marknadsvärdet. Det kan ske genom att derivatavtal som vid ett beskattningsinträde utgör en förpliktelse värderas på samma sätt som tillgångar hänförliga till 5 §.
Läs hela remissvaret:
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.