Datum: 2017-06-26
Dnr/målnr/löpnr:
131-131372-17/112
Fi2017/01289/DF
Skatteverket har mottagit remiss av delbetänkandet digitalforvaltning.nu, (SOU 2017:23).
Skatteverket är positivt till stora delar av innehållet i betänkandet men vill poängtera att vissa områden kan behöva omhändertas ytterligare.
Skatteverket är i grunden positiva till förslaget om en samlad aktör med inriktning mot en mer samordnad styrning och med mer fokus på en nationell digital infrastruktur. Det är bra och rätt samt att det är relevant och viktigt att samla ansvaret för digitaliseringen hos en myndighet.
Skatteverket vill dock poängtera vikten av att det säkerställs i den nya aktörens uppdrag att utvecklingen ska ske utifrån vad vår omvärld (våra medborgare och andra intressenter) har för behov, dvs. med ett ”utifrån och in” -fokus. Skatteverket anser vidare att det inte kommer att räcka med att myndigheter samordnar sig för att uppnå en högre grad av digitalisering, utan även departementen behöver arbeta mer strukturerat och samlat kring frågan. Regeringen måste vara beredd att gå in och stötta nationella initiativ med resurser och medel.
När det gäller Mina meddelanden så lämnar Skatteverket synpunkter dels på en övergripande nivå men även i enskilda detaljfrågor. Skatteverket tycker det är bra att Mina meddelanden förslås regleras i en egen förordning.
Skatteverket föreslår en ersättningsmodell till brevlådeoperatörerna där de ska få ersättning per meddelanden. Skatteverket håller inte med utan föreslår i första hand att brevlådeoperatörer inte ska erbjudas ersättning inom ramen för Mina meddelanden. Skälet till det är att den existerande modellen hittills har visat sig stark med en statlig servicegarant i form av Min Myndighetspost och tre privata alternativ i produktion. Den föreslagna ersättningsmodellen riskerar att hämma utvecklingen genom att bygga upp onödiga ekonomiska hinder för myndigheter, kommuner och landsting att ansluta sig. Om en ersättningsmodell ändå införs anser Skatteverket att modellen bör baseras på ett fast pris per försändelse. Priset kan inte relateras till nuvarande portokostnad utan bör jämföras med kostnaden för ett sms eller liknande.
Skatteverket delar utredningens slutsats att det finns utrymme för vissa punktinsatser som kan öka intresset från enskilda att ansluta sig till Mina meddelanden och tillföra en betydande nytta. Skatteverket anser dock att det kan behövas fler insatser än de som förs fram i delbetänkandet. Skatteverket avstyrker förslaget att det ska vara en rättighet för medborgare att få myndighetspost digitalt då Skatteverket anser att det finns bättre sätt att stimulera myndigheterna att ansluta till Mina meddelanden.
Utredningen föreslår att Ekonomistyrningsverket eller E-legitimationsnämnden ska ta över Skatteverkets nuvarande ansvar för Mina meddelanden 2020. Därutöver föreslår utredningen en regel som ger Skatteverket till uppgift att tillhandahålla en elektronisk brevlåda.
Skatteverket anser att ansvaret för infrastrukturen och ansvaret för att tillhandahålla en elektronisk brevlåda bör hållas ihop även efter 2020 då det möjliggör åtskilliga synergier. Dessutom skulle uppgiften att hålla en elektronisk brevlåda vara en mycket smal och främmande uppgift hos Skatteverket helt skilt från Skatteverkets kärnuppdrag varför Skatteverket tillstyrker att ansvaret för såväl Mina meddelanden som den elektroniska brevlådan överförs till den nya aktören, Ekonomistyrningsverket eller E-legitimationsnämnden.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.