Datum: 2018-09-25
208 393845-18/111
Den 2 maj är lagstadgad tid för att lämna in Inkomstdeklaration 1 för fysiska personer och dödsbon.
Den som i en näringsverksamhet hjälper deklarationsskyldiga att upprätta inkomstdeklarationer (nedan kallad ”byrån”) har möjlighet att få anstånd. Ett sådant s.k. byråanstånd innebär att byrån får lämna sina kunders Inkomstdeklaration 1 successivt under en period som sträcker sig fram till den 15 juni (om detta datum infaller på en helgdag gäller närmast påföljande vardag). Denna riktlinje är ett beslut om när deklarationerna ska ha inkommit om anstånd medges. Deklarationer där samtliga deklarationsbilagor lämnas elektroniskt ska ha inkommit till Skatteverket senast den 17 juni 2019. Deklarationer där bilagor som kunde ha lämnats elektroniskt istället har lämnats på papper, ska ha inkommit till Skatteverket senast den 16 maj 2019.
Den som i en näringsverksamhet hjälper deklarationsskyldiga med att upprätta inkomstdeklarationer får ansöka om byråanstånd hos Skatteverket. Bestämmelserna om byråanstånd regleras i 36 kap. 3 § SFL. Anstånd får beviljas längst till och med den 15 juni.
Det går inte att få s.k. byråanstånd för Inkomstdeklaration 2, Inkomstdeklaration 3 och Inkomstdeklaration 4. Möjligheten att bevilja annan juridisk person än ett dödsbo s.k. enskilt anstånd kvarstår, men då bara om det finns synnerliga skäl, 36 kap. 4 § SFL.
Det är ur likformighetssynpunkt viktigt att tidsangivelserna som framgår nedan tillämpas i hela landet. Lika tillämpning i hela landet underlättar såväl information externt som administrationen på skatteenheterna.
Vid deklarationstidpunkten 2 maj 2019 ska följande gälla för leveranserna av deklarationerna:
Deklarationer som lämnas elektroniskt ska ha kommit in till Skatteverket senast den 17 juni 2019.
Deklarationer där deklarationsbilagorna lämnas på papper ska ha kommit in till Skatteverket senast den 16 maj 2019.
Vad som avses med ”elektroniskt” i detta sammanhang framgår under ”3 Elektronisk inlämning”.
Om en deklaration lämnas elektroniskt kan Skatteverket hantera den snabbare. Möjligheterna att bevilja anstånd utan att detta försenar handläggarnas arbete är i alltså i detta fall väsentligt större. En deklaration som lämnas elektroniskt ska därför få lämnas senare om byrån så önskar, än en deklaration som lämnas i pappersformat.
För att byrån ska anses ha lämnat deklarationen elektroniskt räcker det med att de deklarationsbilagor (t ex NE, K10, K4) som är möjliga att lämna via Skatteverkets e-tjänst Filöverföring har lämnats så.
Det finns idag deklarationsbilagor som byrån av olika tekniska skäl inte kan lämna elektroniskt (antingen på grund av begränsningar hos oss på Skatteverket eller i de deklarationsprogram som byråerna använder). En sådan deklaration får i sin helhet lämnas in på papper och ändå lämnas in den 17 juni 2019.
För att anses ha lämnat deklarationen elektroniskt krävs inte att huvudblanketten har lämnats in elektroniskt. En deklaration där huvudblanketten (Inkomstdeklaration 1) kommit in på papper och alla bilagor (s.k. SRU-uppgifter) kommit in via e-tjänsten Filöverföring anses alltså elektroniskt inkommen i byråanståndssammanhang och kan lämnas in till Skatteverket senast den 17 juni 2019.
För deklaranter som under de senaste åren, utan godtagbar förklaring, varit försenade med deklarationsinlämnandet bör anstånd enligt tidsplan inte medges. I stället bör ett lämpligt avpassat enskilt anstånd medges.
Om den som ska lämna deklarationshjälpen har misskött tidigare anstånd, får anstånd vägras.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.