På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Ett projekt formaliseras inom kort för att se över ombudshanteringen. Projektet har till syfte att tillmötesgå de externa behoven och ta ett större helhelhetsgrepp kring ombudshanteringen i olika kundmöten.
Ett projekt formaliseras inom kort för att se över ombudshanteringen. Projektet har till syfte att tillmötesgå de externa behoven och ta ett större helhelhetsgrepp kring ombudshanteringen i olika kundmöten.
Under våren kommer Skatteverket att anordna externa möten både för enskilda företagare och programvaruföretag för att få en tydligare behovsbild och för att kunna samverka.
Programvaruföretag och tjänsteföretag har framfört att företagarna efterfrågar en mer automatiserad process där affärssystem eller tjänsteleverantörer kan utbyta och redovisa information för deras räkning till Skatteverket.
De anser att dagens hantering där man utser deklarationsombud på personnivå, är ett stort hinder för utvecklingen mot mer automatiserade digitala flöden.
Vi har därför startat ett initiativ för att se över möjligheterna till nya roller som kan agera mot Skatteverkets tjänster. Vi kommer att samverka med branschen för att kunna utveckla tjänster som ger största möjliga nytta.
Vår förhoppning är att det ska vara möjligt för en företagare att utse en juridisk person som får behörighet att ta del av företagets information från Skatteverket via ett API. Vi planerar även att erbjuda ett API för smidigare ombudshantering.