Om ni som registrerat trossamfund har fått beviljat avgiftshjälp så kan ni få hjälp av oss på Skatteverket att ta in avgifterna till trossamfundet.
Avgiftshjälp innebär att ni som är ett registrerat trossamfund får hjälp av Skatteverket att ta in avgifterna till trossamfundet tillsammans med den skatt som medlemmen betalar. På sidan Avgift till andra trossamfund finns en lista över vilka trossamfund som får hjälp av oss att ta in avgifterna.
Avgiften till trossamfundet fungerar som en skatt. Den som betalar ut lön eller pension drar av både skatten och avgiften från medlemmens lön eller pension. Skatteverket betalar ut avgiften i förskott till trossamfundet under året. Om en medlem driver en enskild näringsverksamhet ingår avgiften i verksamhetens preliminärskatt. När året är slut stämmer Skatteverket av den preliminära avgiften med den slutliga avgiften. Eventuell mellanskillnad betalar vi ut till trossamfundet två år efter att medlemmen betalade in förskottet på avgiften.
Det kostar trossamfundet nio kronor per person att ta in avgiften via Skatteverket. Trossamfundet betalar avgiften genom att trossamfundet får mindre bidrag från den myndighet som har hand om stödet till trossamfund.
Från och med hösten 2025 kan alla trossamfund med beviljad avgiftshjälp årligen lämna uppgifter i Skatteverkets e-tjänst Lämna uppgift om avgiftssats och medlemskap. I e-tjänsten kan du som är ombud för ett trossamfund normalt lämna in nästa års avgiftssats och medlemuppgifter under perioden 1 november till 3 december.
Trossamfund som har beviljats avgiftshjälp av Myndigheten för stöd till trossamfund före den 1 november 2025, kan lämna uppgifter i e-tjänsten för inkomståret 2026 från och med den 3 november till och med den 3 december 2025.
Lämna uppgift om avgiftssats och medlemskap för avgiftshjälp
För att vi ska kunna hjälpa er att ta in avgiften till trossamfundet måste ni göra följande.
För att få avgiftshjälp krävs det är att ni är ett registrerat trossamfund. Om ni inte redan är det, behöver ni ansöka om att bli registrerade hos Kammarkollegiet.
Registrering av trossamfund (Kammarkollegiet) Länk till annan webbplats.
 Länk till annan webbplats.
För närvarande är det Myndigheten för stöd till trossamfund som tar hand om ansökningar om avgiftshjälp, men från och med den 1 januari 2026 kommer det istället att vara Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF).
Det är inte längre möjligt att ansöka om avgiftshjälp från och med inkomståret 2026.
Det är MUCF som kommer att informera er om hur ni ansöker om avgiftshjälp från och med inkomståret 2027.
Om er ansökan om avgiftshjälp blir beviljad behöver ni samla in skriftliga godkännanden, alltså samtycken, från de personer som vill betala avgiften till trossamfundet via Skatteverket. Det är normalt personer som är medlemmar i samfundet, men de behöver inte vara det. Om det redan står i stadgarna att alla medlemmar ska betala avgiften via Skatteverket behöver ni inte samla ihop några godkännanden.
Skapa ett digitalt register som innehåller personnummer eller samordningsnummer för de personer som ska betala avgiften till trossamfundet via Skatteverket. För att ni ska kunna ta med rätt personer i er årliga medlemsfil, behöver registret innehålla datum för medlemskapet eller det skriftliga godkännandet och datum när medlemmen gick ur samfundet eller avled.
Från och med hösten 2025 ska alla trossamfund med beviljad avgiftshjälp årligen lämna uppgifter i Skatteverkets e-tjänst Lämna uppgift om avgiftssats och medlemskap. För att ni ska kunna lämna uppgifter i e-tjänsten, behöver ni utse ett eller flera ombud. Vi rekommenderar att ni utser minst två ombud. Ombudet behöver ha en godkänd e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. Det krävs inte längre ett certifikat för att kunna lämna uppgifter.
Trossamfund med avgiftshjälp inkomståret 2025 har behövt ansöka om avgiftshjälpen på nytt inför inkomståret 2026. Om ni har valt att inte ansöka, behöver ni anmäla ombud för att kunna rätta och ta bort felaktiga medlemskap för tidigare inkomstår med avgiftshjälp.
Om ni har ansökt om avgiftshjälp kan ni anmäla ombud innan Myndigheten för stöd till trossamfund har beslutat om ni har rätt till hjälpen. Beviljas inte avgiftshjälpen, tar Skatteverket bort de ombud som eventuellt har hunnit bli registrerade.
Om ni har haft avgiftshjälp tidigare inkomstår, och avgiftshjälpen upphör, kommer ett registrerat ombud att behålla behörigheten att rätta och ta bort medlemskap för tidigare inkomstår.
Anmäl ombud på blanketten Anmälan om ombud – Lämna avgiftssats och medlemskap, SKV 4795. Den ska undertecknas av den eller de som är behöriga företrädare för trossamfundet. Vi godtar inte digitalt signerade blanketter. Ni behöver bifoga en kopia av ett dokument, till exempel ett styrelseprotokoll, där det framgår vem eller vilka som har blivit utsedda till firmatecknare. Kopian ska undertecknas av den som intygar att den överensstämmer med originalet. Det finns mer information om hur ni anmäler ombud i upplysningarna till blanketten.
Skicka blanketten till:
Skatteverket
205 30 Malmö
Anmälan om ombud - Lämna avgiftssats och medlemskap (SKV 4795)
Skatteverkets e-tjänst Lämna uppgift om avgiftssats och medlemskap öppnar den 3 november 2025 för att lämna uppgifter för inkomståret 2026. Tjänsten är öppen till och med den 3 december 2025.
I e-tjänsten:
E-tjänsten Lämna uppgift om avgiftssats och medlemskap öppnar den 15 januari 2026 för rättelser av medlemskap, vad gäller inkomståret 2026 och tidigare år med avgiftshjälp.
Ni kan ta bort felaktiga medlemskap för innevarande inkomstår och de elva föregående inkomståren genom en rättelsefil.
Om ni som har, eller har haft avgiftshjälp behöver lämna rättelser under 2025 för inkomstår 2025 eller tidigare inkomstår, gör ni det på samma sätt som tidigare via tjänsten E-transport.
Ni lämnar uppgift om vilka som ska betala avgift till trossamfundet nästa inkomstår genom att bifoga en fil med personnummer, en medlemsfil, i Skatteverkets e-tjänst Lämna uppgift om avgiftssats och medlemskap. Vid rättelse av medlemskap för tidigare inkomstår bifogar ni en rättelsefil.
Filerna måste skapas enligt filbeskrivningen för att kunna tas emot av Skatteverket. Beskrivningen gäller för filer som lämnas i Skatteverkets e-tjänst från och med den 3 november 2025. Vi tar antingen emot filen i sin helhet, eller ingenting alls från filen.
Det finns inte längre möjlighet att lämna medlemsfilen via e-transport.
Medlemsfilen och rättelsefilen ska vara en ren textfil. Filens encoding ska vara enligt standard ISO 8859-1.
När ni lämnar en medlemsfil till Skatteverket under perioden 3 november till 3 december 2025, ersätter ni den med en ny medlemsfil om ni behöver ändra, lägga till eller ta bort uppgifter. Uppgifterna i den tidigare lämnade medlemsfilen ersätts alltså i sin helhet av uppgifterna i den nya filen. Om ni exempelvis har lämnat en medlemsfil med 100 medlemmar och behöver lägga till 3 medlemmar, ersätter ni den med en fil med 103 medlemmar.
Filnamnet måste ha ändelsen .txt eller .csv. Annars kommer filen inte att kunna laddas upp i e-tjänsten.
Så här skapar ni filnamnet: [Samfundskod]_[Aviseringstyp]_[Inkomstår]_[Datum]_[Löpnummer ].txt eller .csv
| Begrepp | Förklaring | Exempel | 
|---|---|---|
| Samfundskod | Samfundets tresiffriga kod hos Skatteverket, se nedan. | 012 | 
| Aviseringstyp | Visar om filen innehåller medlemmar som ska läggas till för nästa inkomstår (M), eller medlemmar som ska tas bort för ett visst inkomstår (B). | M | 
| Inkomstår | Inkomstår i formatet ÅÅÅÅ | 2026 | 
| Datum | Samfundets egen datering. | 20251108 | 
| Löpnummer | Samfundets egen numrering av filen. | 6 | 
Exempel på filnamn: 012_M_2026_20251108_6.txt
Här hittar ni en förteckning över samfund och samfundskoder för de som har, eller har haft avgiftshjälp.
Varje fil ska innehålla tre delar, så kallade posttyper. För samtliga posttyper gäller att en post byggs upp av termer med semikolon mellan.
Posttyp 1 visar vad som ska gälla för samtliga personrader i filen, och måste vara den första raden i filen. Den får bara förekomma en gång.
Så här skapar ni posttyp 1: [Posttyp];[Organisationsnummer];[Inkomstår];[Avgiftssats];[Aviseringstyp];[Namn]
| Begrepp | Förklaring | Exempel | 
|---|---|---|
| Posttyp | Denna posttyp ska alltid vara 1. | 1 | 
| Organisationsnummer | Samfundets fullständiga organisationsnummer. Det ska ha 12 siffror, börja på 16 och skrivas utan bindestreck. | 169999999999 | 
| Inkomstår | Inkomståret | 2026 | 
| Avgiftssats | Avgiftssatsen ska vara ett procenttal med högst två decimaler. Den måste finnas i posten, men används inte. | 1,0 | 
| Aviseringstyp | Visar om filen innehåller personer som ska betala avgift nästa inkomstår (M), eller personer som ska tas bort för ett visst inkomstår på grund av rättelse av medlemskap (B). Om det är en annan aviseringstyp i posttyp 1 än i filnamnet godkänns inte filen. | M | 
| Namn | Samfundets namn, max 72 tecken. Skatteverket kontrollerar inte att namnet i filen stämmer med namnet som tillhör organisationsnumret. | Exempeltrossamfundet i Sverige | 
Exempel posttyp 1: 1;169999999999;2026;1,0;M;Exempeltrossamfundet i Sverige
Posttyp 2 visar vilka personer som finns i filen. Det finns ingen övre gräns för antal posttyp 2 i filen.
Om ett person- eller samordningsnummer förekommer flera gånger i filen kommer numret bara läsas in en gång. Skatteverket kontrollerar att personnumret har rätt format, inte om personen finns i våra register.
Så här skapar ni posttyp 2: [Posttyp];[Person-/samordningsnummer]
| Begrepp | Förklaring | Exempel | 
|---|---|---|
| Posttyp | Denna posttyp ska alltid vara 2. | 2 | 
| Person-/samordningsnummer | Fullständigt och giltigt svenskt person- eller samordningsnummer. Det ska ha 12 siffror och skrivas utan bindestreck. | 195555555555 | 
Exempel posttyp 2: 2;195555555555
Posttyp 9 visar hur många poster filen innehåller totalt, inklusive posttyp 1 och 9. Den måste vara den sista raden i filen och får bara förekomma en gång.
Så här skapar ni posttyp 9: [Posttyp];[Antal poster]
| Begrepp | Förklaring | Exempel | 
|---|---|---|
| Posttyp | Denna posttyp ska alltid vara 9. | 9 | 
| Antal poster | Totalt antal poster i filen, inklusive posttyp 1 och 9. | 5 | 
Exempel posttyp 9: 9;5
Lämna medlemskap för fem personer inkomståret 2026.
1;169999999999;2026;1,0;M;Exempeltrossamfundet i Sverige
2;191111111111
2;192222222222
2;193333333333
2;194444444444
2;195555555555
9;7
Ta bort medlemskap för tre personer inkomståret 2022.
1;169999999999;2022;1,0;B;Exempeltrossamfundet i Sverige
2;191111111111
2;192222222222
2;193333333333
9;5
Medlemsfilen ska innehålla personnummer för de som ska betala avgift till trossamfundet via Skatteverket nästa inkomstår. Det är följande personer.
1. Medlemmar, eller andra personer, som skriftligen har godkänt att betala avgift till trossamfundet senast den 1 november året före inkomståret.
Exempel: Personnumret för en person som har lämnat ett skriftligt godkännande senast den 1 november 2025, ska vara med i medlemsfilen för inkomståret 2026.
2. Medlemmar i ett trossamfund där det står i stadgarna att medlemmarna är skyldiga att betala avgift till samfundet på samma sätt som gäller för skatter och avgifter enligt skatteförfarandelagen. De ska ha blivit medlemmar senast den 1 november året före inkomståret.
Exempel: Personnumret för en person som har blivit medlem i trossamfundet senast den 1 november 2025, ska vara med i medlemsfilen för inkomståret 2026.
Medlemsfilen ska inte innehålla personnummer för personer som den 1 november året före inkomståret:
Ni behöver lämna en rättelsefil, även kallad borttagsfil, om en person har varit med i en inlämnad medlemsfil för ett visst inkomstår, trots att den inte borde ha varit det. Det kan till exempel bero på att personen har upphört att vara medlem innan den 1 november året före inkomståret, men att trossamfundet har missat att registrera det och tagit med personnumret i medlemsfilen.
Ni kan ta bort felaktiga medlemskap för innevarande inkomstår och de elva föregående inkomståren. Under år 2026 kan ni ta bort medlemskap för inkomståren 2015 till 2026. Medlemmens skattefordran preskriberas tio år efter att den kom till. Den slutliga skatten för inkomståret 2015 debiterades i december 2016 och medlemmens fordran preskriberas därmed efter utgången av 2026.
De uppgifter som ni lämnar för inkomståret 2026 under perioden 3 november till 3 december 2025, kan ni rätta först från och med den 15 januari 2026.
Ni kan inte samla alla rättelser i en fil, utan behöver skapa en rättelsefil för varje inkomstår.
Om filen saknar fel, och tas emot i sin helhet av Skatteverket, får ni en kvittens. Finns det fel som behöver rättas får ni istället hämta en felfil i e-tjänsten. I felfilen beskriver vi vilken typ av fel som finns på en viss rad i filen.
Har ni frågor om avgiftshjälpen, om att anmäla ombud eller att lämna uppgifter i Skatteverkets e-tjänst kan ni skicka ett mejl via kontaktformuläret Ställ en fråga eller lämna ett svar. Skriv att frågan gäller "avgiftshjälp till trossamfund".
