Här deklarerar du som är privatperson, enskild näringsidkare eller delägare i aktiebolag eller handelsbolag. Du kan deklarera från 19 mars 2024.
Onsdag 20 november kl. 06.00-07.00 sker underhåll som kan medföra störningar på Skatteverkets e-tjänster.
I e-tjänsten har du alltid tillgång till de senaste uppgifterna. Ska du lämna en bilaga finns rätt bilaga skapad åt dig där vi redan fyllt i vissa uppgifter åt dig. Alla uträkningar och överföringar sker automatiskt. Du ser också hur det du har ändrat eller lagt till påverkar din skatt.
På alla sidor i e-tjänsten kan du få hjälp. Genom att klicka på länken Hjälp längst upp till höger i e-tjänsten får du hjälp med avsnittet eller bilagan du för tillfället befinner dig i.
När du har deklarerat får du en kvittens på att vi mottagit din deklarationen. Kvittensen sparas i e-tjänsten.
Observera att om du har deklarerat på pappersblanketten kan du inte logga in i e-tjänsten för att se om deklarationen har kommit in till Skatteverket. Statusen Inskickad i e-tjänsten avser endast deklarationer som har godkänts och skickats in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, appen Skatteverket eller genom SMS eller telefon.
Om du bara ska godkänna din deklaration och eventuellt begära avdrag för resor till och från arbetet, kan du logga in med dina personliga koder, om du fått sådana med din inkomstdeklaration. Ska du göra andra ändringar eller tillägg behöver du logga in med din e-legitimation.
Har du någon som sköter din ekonomi? I e-tjänsten Ombud och behörigheter kan du enkelt lägga till en person som ombud för att lämna dina deklarationer och hantera ditt skattekonto.
Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Då har du alltid tillgång till din post, och du tar dessutom emot den snabbt, säkert och miljövänligt.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.