Här finns en kortfattad beskrivning av hur du deklarerar med
e-legitimation i e-tjänsten Inkomstdeklaration 2.
1. Logga in med e-legitimation, exempelvis Mobilt bank-id.
2. Du kan antingen ange organisationsnummer för det bolag som du ska deklarera för eller välja bolag i listan.
3. Kontrollera att eventuellt förifyllda uppgifter är korrekta.
4. Komplettera med de uppgifter som saknas. Du hämtar dem från bilagan Skattemässiga justeringar (INK2S) i Inkomstdeklaration 2. Observera att du inte kan lämna bilagorna Räkenskapsschema (INK2R) och Skattemässiga justeringar i e-tjänsten Inkomstdeklaration 2. Om du har ett deklarationsprogram som kan skapa SRU-filer kan du istället lämna dem i e-tjänsten Filöverföring, annars lämnar du dem på papper.
5. Skriv under med din e-legitimation och skicka in deklarationen.
6. Kontrollera att du har fått en kvittens som bekräftar att deklarationen har skickats till Skatteverket. Skriv ut kvittensen eller notera kvittensnumret.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.