Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Du har alltid tillgång till din post och tar emot den snabbt, säkert och miljövänligt.
Du behöver själv välja vilken digital brevlåda som du vill ha din post till eftersom det finns flera olika. Du registrerar dig, hanterar inställningar och avslutar din digitala brevlåda hos respektive leverantör.
De här brevlådorna kan du välja mellan om du har aktiebolag, handelsbolag, eller kommanditbolag, eller om du representerar en bostadsrättsförening eller en ekonomisk förening:
Oavsett vilken brevlåda du väljer får du din myndighetspost dit. I några av brevlådorna får du även post från andra företag. Skaffa den brevlåda du gillar bäst.
Ta emot din post från myndigheter och kommuner digitalt istället för på papper. Filmen är textad. Längd: 54 sekunder.
Med en digital brevlåda kommer post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Oavsett vilken av brevlådorna du väljer får du din myndighetspost dit. I några av brevlådorna får du även post från företag. Till skillnad från vanliga mejl är den digitala brevlådan säker eftersom inloggning sker med e-legitimation, till exempel Mobilt bank-id. En digital brevlåda är gratis, miljövänlig och tillgänglig var du än är.
Här ser du vilken post du får från Skatteverket i din digitala brevlåda:
* OBS! Grundbesluten om skatterna samt avgifterna vid försenad betalning skickas från Transportstyrelsen. Skatteverket hanterar omprövningar, överklaganden, anstånd, befrielser, med mera.
Här ser du vilka andra myndigheter som skickar post till din digitala brevlåda.
Du behöver kontakta din brevlådeoperatör för att få svar på om de erbjuder möjligheten att ge andra än dig själv möjlighet att läsa och hantera dina meddelanden. Du kan logga in på Mina sidor för att se vilken brevlådeoperatör du har.
När en person som har en digital brevlåda avlider, stoppas den digitala posten. All post till den avlidna personen eller till dennes enskilda firma skickas istället som fysisk post. Detta sker automatiskt.
Om personen var firmatecknare eller delägare i ett bolag, till exempel aktiebolag eller handelsbolag, som har en digital brevlåda, fortsätter myndigheten att skicka digital post som tidigare. Om övriga företrädare för bolaget önskar avsluta de digitala utskicket behöver man kontakta berörd brevlådeoperatör.
För att få tillgång till post som redan har levererats till digital brevlåda kontaktas berörd brevlådeoperatör.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.