Som huvudregel är myndigheter skyldiga att meddela Skatteverket om en person med samordningsnummer har felaktiga eller ofullständiga uppgifter registrerade.
Alla myndigheter som antar att Skatteverket har en felaktig eller ofullständig uppgift registrerad om en person med samordningsnummer, är skyldiga att underrätta Skatteverket. Detta gäller också om myndigheten antar att en person har tilldelats mer än en identitetsbeteckning.
Med myndigheter avses statliga myndigheter, kommuner och regioner. Skyldigheten gäller inte för Skatteverkets brottsbekämpande verksamhet. Den gäller inte heller i fråga om uppgifter som omfattas av sekretess enligt 24 kap. 8 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Bestämmelsen om underrättelseskyldighet gäller från den 1 september 2023 och finns i 4 kap. 1 § i lag (2022:1697) om samordningsnummer, SNL.
Ett samordningsnummer är en identitetsbeteckning för en person som inte är eller har varit folkbokförd i Sverige.
Använd e-tjänsten Underrätta om felaktig folkbokföringsadress och samordningsnummer för att underrätta Skatteverket. Lämna en underrättelse per person.
E-tjänsten gör det möjligt att lämna de uppgifter som ingår i underrättelseskyldigheten. Det finns också utrymme att lämna frivilliga uppgifter. Sådana kan lämnas om underrättande myndighet gör bedömningen att det finns stöd för det i någon annan sekretessbrytande bestämmelse.
En lämnad underrättelse blir en allmän handling när den kommer in till Skatteverket. En allmän handling arkiveras som huvudregel i sin helhet. Om någon begär ut handlingen gör Skatteverket en sekretessprövning. Det innebär att Skatteverket prövar om handlingen eller uppgifter ur den får lämnas ut.
Myndigheter ska underrätta Skatteverket om det kan antas att en uppgift om en person med samordningsnummer är felaktig eller ofullständig.
Underrättelsen till Skatteverket ska handla om en eller flera av dessa uppgifter:
Om myndigheten antar att en person tilldelats mer än en identitetsbeteckning är även det en oriktig uppgift som ni ska underrätta Skatteverket om.
Det räcker att lämna uppgift till Skatteverket om vad ni som myndighet antar är fel eller ofullständigt. Det behövs ingen egen utredning eller eftersökning för att konstatera felet eller ta reda på den riktiga uppgiften.
Om det finns information och underlag till stöd för antagandet som ni kan lämna till Skatteverket, så kan dessa uppgifter lämnas under steget Ytterligare information i tjänsten.
Huvudregeln är att underrättelseskyldigheten omfattar alla slags fel och ofullständigheter om en person som är registrerad i folkbokföringsdatabasen. En underrättelse behöver dock inte lämnas om särskilda skäl talar mot det. Varje myndighet måste självständigt bedöma vad som kan vara ett sådant särskilt skäl.
I situationer där den enskilde personen befinner sig under särskilt utsatta förhållanden och konsekvenserna kan bli väldigt allvarliga kan det finnas särskilda skäl mot att lämna en underrättelse.
Om en uppgift i folkbokföringen är felaktig eller ofullständig behöver myndigheten inte underrätta Skatteverket om felet bara är tillfälligt. Det kan handla om en tillfällig adress, eller en annan situation som indikerar att felet är övergående. Ett exempel kan vara att ett enstaka brev kommer i retur.
Myndigheten behöver inte skicka någon underrättelse om det är känt att en annan myndighet redan rapporterat felet.
Om en myndighet i kontakt med en person med samordningsnummer upptäcker att någon uppgift om hen inte stämmer med det som finns registrerat för personen, så är det bra om myndigheten uppmanar personen att begära ändring av felaktigheten. Myndigheten kan även skriva att uppmaning lämnats till den enskilda som en övrig upplysning i underrättelsen.,
Trots att myndigheten uppmanar en enskild person att anmäla ny adress eller begära ändring av felaktig uppgift så kvarstår myndighetens underrättelseskyldighet.
Om en registrerad kontaktadress ändras är personen skyldig enligt lag 4 kap.2§ SNL att anmäla ändringen till Skatteverket.
Anmälningsskyldigheten gäller inte om samordningsnumret är vilande eller personen omfattas av lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall.
En person kan själv ansöka om eller ansöka om att förnya ett samordningsnummer.
För att begära ändring av uppgifter som är felaktiga eller ofullständiga ska personen lämna in blanketten Samordningsnummer – Ny uppgift (SKV 7541) vid ett personligt besök på ett servicekontor. Vi besöket ska personen också styrka sin identitet.
För att anmäla ny kontaktadress till Skatteverket (om samordningsnummer inte är vilande) ska personen fylla i blanketten Samordningsnummer - kontaktadress och skicka den till adressen på blanketten.
En person som tilldelas ett samordningsnummer registreras i folkbokföringsdatabasen med uppgifter som namn, födelsedatum, medborgarskap, kön, födelseort och kontaktadress. Personen registreras med en av tre identitetsnivåer. Vilken nivå det blir beror på om identiteten styrkts, gjorts sannolik eller är osäker. Skatteverket får förklara ett samordningsnummer som inte används vilande i vissa fall.
Skatteverket aviserar uppgifterna via Navet till myndigheter, kommuner och regioner. Det statliga personadressregistret (SPAR) får innehålla uppgifter om personer som har tilldelats samordningsnummer under förutsättning att personens identitet är styrkt eller sannolik.
Observera att en person med samordningsnummer inte är folkbokförd.
Samordningsnumret består liksom personnumret av tio siffror. De inledande sex siffrorna utgår från personens födelsedatum (år, månad och dag). Siffran för födelsedag ökas med talet 60. Därefter följer ett tresiffrigt individnummer som motsvarar födelsenumret i ett personnummer.
Individnumret hämtas slumpvis ur en serie 001-999 för alla som är födda samma dag. Numret är udda för män och jämnt för kvinnor. En sista kontrollsiffra beräknas på samma sätt som för ett personnummer.
Samordningsnummer för en man som är född den 3 oktober 1970 och har individnummer 239 blir 701003 +60 och samordningsnumret blir då 701063-2391.
Använd blanketten Ansökan om förnyelse myndighet (SKV7547) för att ansöka om förnyelse av en persons samordningsnummer. I samband med ansökan görs en ny identitetsprövning.
Myndigheten ska inte använda tjänsten Underrätta om felaktig folkbokföring och samordningsnummer.
Skatteverket bedömer alla uppgifter som kommer in till myndigheten utifrån vilken påverkansgrad de har på samhället och på individen.
Skatteverket prioriterar att utreda fel som påverkar välfärden, framför oavsiktliga fel som många gånger går att lösa på annat sätt. Uppgifter som bedöms utgöra en lägre risk för individ och samhälle hanterar Skatteverket ofta genom att skicka en påminnelse till den enskilda att begära ändring av uppgiften. Vanligtvis handlar det om att informera personen om att hen ska anmäla ändring av sin kontaktadress.
Vi kontaktar personer som vi har möjlighet att nå antingen via telefon, mejl eller om vi har fått in uppgift om en ny kontaktadress. Den ytterligare information som uppgiftslämnaren har och kan lämna ut är av mycket stort värde för Skatteverket i utredningsarbetet. Informationen hjälper oss att göra nödvändiga prioriteringar och rikta våra resurser mot de fel som har störst påverkan på samhället. Det påverkar också hur snabbt felet kan rättas till.