Skatteverket utvecklar just nu ett API som gör det möjligt att ta del av så kallade kundhändelser. API:et vänder sig till våra partners inom stat, kommun och privata tjänsteleverantörer som erbjuder service till företag och privatpersoner.
Skatteverket vill utveckla tjänster som ger den enskilde företagaren och privatpersonen mer trygghet, högre transparens och bättre förutsägbarhet. Du som är inloggad hos Skatteverket eller en av våra partners ska kunna följa dina kundärenden med hjälp av så kallade kundhändelser. Du kommer därmed enkelt veta vad som behöver göras, av vem och när.
Med API:et kommer stat, kommun och andra samarbetspartners att kunna visa kundhändelser. Företag och privatpersoner kommer kunna se sina "att göra"-saker eller statusar.
Det innebär att:
Vi planerar att publicera API:et på Utvecklarportalen efter sommaren 2022. API:et kommer då att dels publiceras i en katalog där våra kundhändelsetyper beskrivs och dels som komplett testtjänst.
Produktionssatt tjänst, som kräver avtal för att få tillgång till, beräknas bli tillgängligt vid årsskiftet 2022/2023.
Vi gör bättre saker när vi jobbar tillsammans. Därför är du välkommen att höra av dig till oss om du vill bidra till utvecklingen:
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.