För att kunna använda våra driftsatta partner-API:er behöver du först skriva på ett avtal med Skatteverket. Här går vi igenom hur avtalsprocessen går till.
Ett partner-API kan användas av
Samtliga behöver både uppfylla de specifika krav och villkor som API:et har, men också de allmänna kraven.
För programvaruföretag behöver verksamheten vara:
Även programvaruföretag i andra EU-länder kan använda Skatteverkets partner-API:er. Vi ställer samma krav på programvaruföretag utomlands som vi gör på företag i Sverige. Den enda skillnaden är att du behöver skicka in underlag med din ansökan som styrker att ditt företag uppfyller kraven. Du behöver också visa vem på företaget som har rätt att skriva under avtalet och vad företaget har för adress. Detta behövs för att vi ska veta var vi ska skicka avtalet. Underlagen ska antingen vara på svenska eller engelska.
Först hittar du såklart ett driftsatt partner-API som du vill använda. Sedan händer detta:
Avtalet är giltigt först när det är underskrivet av både dig och Skatteverket.
Att skicka avtalen per post kan ibland ta oväntat lång tid. Likaså att få det påskrivet av firmatecknaren i din organisation. Vi vet att personen ofta sitter på ett annat kontor, i en annan del av landet, eller ibland även i en annan del av världen. Det här innebär att avtalshanteringen i praktiken kan ta några veckor. Tipset är därför att vara ute i god tid så att ni kan påbörja er utveckling enligt er plan.
När du ansöker om tillgång till ett partner-API via vår webb så kontrollerar vi om ditt företag uppfyller kraven. Det kan i enstaka fall vara så att vi avslår din ansökan. Det kan exempelvis bero på att ditt företag inte är registrerade för moms vilket är ett grundkrav. Men, oavsett anledning är du alltid välkommen med en ny ansökan om du åtgärdat de eventuella brister vi uppmärksammat.
Avtalet reglerar både hur du får använda API:et, hur API:et ska vara utformat och hur Skatteverket ska meddela dig om kommande förändringar. Det ger dig alltså både skyldigheter och rättigheter. Vad som gäller för varje API står i avtalsdokumentationen.
Avtalsdokumentationen består av
Du hittar allt på Utvecklarportalen under fliken ”Driftsatt tjänst” som finns på varje API-sida.
Kommuner eller myndigheter behöver inte teckna avtal för att använda ett partner-API, i dessa fall räcker det med en överenskommelse. Överenskommelsen tas fram i samarbete med er och innehåller bland annat rättslig grund för att få använda API:et, tillgänglighet och ansvarsfördelning för kommunikation vid fel och avbrott.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.