Det är många roller inblandade när ett API skapas. Förutom utvecklare behövs bland annat produktägare, lösningsarkitekter och testare. Även du som vill integrera mot Skatteverkets API:er spelar en viktig roll i utvecklingsprocessen.
Alla API:er börjar med att svara på ett behov. Det kan röra sig om interna behov som vi på Skatteverket har identifierat, men det kan också vara ett önskemål från externa parter som till exempel ett programvaruföretag. Innan vi börjar vår utveckling av API:et kartlägger vi behovet noggrant. För att göra det vill vi gärna samarbeta med dig som utvecklar digitala tjänster.
Att involvera intressenter i utvecklingsprocessen leder till en bättre produkt. Det kortar ned utvecklingstiden och sannolikheten är större att lösningen blir bra redan från början.
– Det är viktigt att vi utvecklar något som fungerar för dem som ska nyttja tjänsten. Våra användare jobbar på ett sätt som vi inte alltid har kännedom om och då måste vi prata med varandra, säger Linda Skoglund, produktägare för det kommande API:et för momsdeklaration.
Hittills har Linda Skoglund och hennes team genomfört två stora utvecklingsträffar för att samla in behov. Inbjudningarna har gått ut som RSS-nyheter, som finns på sidan Digitala samarbeten på Skatteverkets webbplats. För de programvaruföretag eller andra intressenter som inte kunnat delta har teamet i efterhand lagt ut minnesanteckningar på API:ets utvecklingsområdessida.
Produktägare och lösningsarkitekter börjar designa och planera API:et när behoven är klarlagda. Därefter tar utvecklare vid och börjar arbetet med att implementera den föreslagna lösningen. Även i det här steget är återkoppling från intressenter viktig.
För Moms-API:ets del har synpunkter från externa parter lett till konkreta ändringar av designen. Till exempel blir det möjligt att kombinera två anrop i en och samma operation, i stället för att bara ha operationerna uppdelade.
– Att vi designade som vi gjorde berodde på att vi inte visste hur våra användare jobbade. När de förklarade blev det rimligt, säger Linda Skoglund.
Ett par API:er som har funnits ett tag i Skatteverkets katalog på Utvecklarportalen är de två API:erna Inkomsdeklaration 2 – Hämta och Inkomstdeklaration 2 – Lämna. Båda tjänsterna lanserades i oktober 2022.
API:erna används för fullt av Skatteverkets partners – vars synpunkter fortfarande välkomnas. Mats Rastman, som är så kallad ”epic owner” för utvecklingsinitiativen, berättar att de har haft regelbundna bollplanksmöten för API:erna sedan ett år före lanseringen.
– Vi har fortsatt hålla i möten för att fånga in de som inte anslutit sig än och för att få feedback från de som redan är anslutna. På mötena kör vi bland annat laget runt med status för deras implementationer, berättar han.
Oftast handlar feedbacken om småfunktionalitet som vi behöver skruva i, men ibland resulterar synpunkter också i större ändringar för både design och utveckling. Ett exempel är det nya planerade API:et för inkomstdeklaration. Där kommer de två befintliga API:erna slås ihop till ett nytt, gemensamt API – som dessutom kommer omfatta Inkomstdeklaration 3 och 4.
– Önskemålet har varit tydligt att de vill ha ett och samma API för rubbet. Så det har resulterat i att vi nu skapar ett allt-i-ett-API, så det blir ett API där både hämta och lämna ingår. Våra användare ser det som en stor fördel, säger Mats Rastman.
En förutsättning för en bra produkt är att de som ger synpunkter och återkoppling är tydliga. Och här har Mats Rastman och Linda Skoglund bara gott att säga om de deltagande programvaruföretagen.
– Jag är mycket nöjd med att vi fick till ett så öppet klimat, där programvaruföretag som är konkurrenter sitter med i samma Skype-möte. Det har till och med varit två företag som har demonstrerat sin programvara med vår API-lösning på de här mötena, säger Mats Rastman.
Den bilden delas av Linda Skoglund.
– Både Visma och Fortnox har till exempel varit med på våra träffar och gett sina synpunkter. Det tyder på att de sätter värde på att det ska bli bra. Det är väldigt tacksamt för oss som myndighet, säger Linda Skoglund.
Vill du också samarbeta med oss? Kontakta oss via vårt formulär. Prenumerera gärna också på vårt RSS-nyhetsflöde för att få reda på när vi har utvecklingsträffar i framtiden.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.