Välkommen på vår digitala informationsträff den 17 september 2025. Vi presenterar vår kommande tjänst Digitalt ombud och det finns också möjlighet att ställa frågor.
Ekonomer, löneavdelningar och personal inom redovisningsbranschen använder ofta programvara från företag som har API-avtal med Skatteverket. Med vår nya tjänst ”Digitalt ombud” kan en slutkund (huvudman) ge behörighet till en redovisningsbyrå att läsa deras uppgifter. Redovisningsbyrån kan i sin tur dela denna behörighet vidare till sina föredragna programvaruleverantörer.
När: 17 september 2025, klockan 10.00 -12.00
Vad: Digital informationsträff om tjänsten Digitalt ombud.
För vem: Programvaruföretag och redovisningsbyråer. Antalet platser är begränsat, så anmäl er i god tid.
Syfte: Vi presenterar tjänsten Digitalt ombud och hur den kan användas. Informationen som det digitala ombudet kan ta del av finns i API:erna Skattekonto, Momsdeklaration, Inkomstdeklaration 2-4, Arbetsgivardeklaration registreringsombud och Kundhändelser.
Anmälan sker till: Använd vårt formulär Kontakta oss för samarbeten. Ange ”Digitalt ombud” och din mejladress i din anmälan.
Plats: Mötet är digitalt. När du anmält dig får du en länk av oss via mejl.
Om en redovisningsbyrå har utsetts till ’Digitalt ombud’ av sin slutkund (så kallad huvudman), har de fått rätt att läsa uppgifter från kunden. Det kan vara till exempel slutkundens skattekonto, inkomstdeklaration eller arbetsgivardeklaration.
Som digitalt ombud har redovisningsbyrån också fått rätt att dela sin behörighet vidare till ett ’Digitalt ombud med API-avtal’, så att de enkelt kan använda programvara från sina föredragna leverantörer. Som Digitalt ombud med API-avtal har du som utvecklare alltså tilldelats behörighet av någon i redovisningsbranschen – och inte direkt av huvudmännen (de enskilda företagarna).
Digitalt ombud med API-avtal innebär att företag som vill använda din programvara kan ha fått behörighet av mer än en slutkund. Du som utvecklar programvara måste alltså inte få behörighet direkt av slutkunderna (huvudman). Den biten sköter deras digitala ombud (utan API-avtal), vilket kan vara till exempel en redovisningsbyrå.
Som digitalt ombud med API-avtal kan tjänste- och programvaruföretag hämta information från Skatteverket och visa upp den i egen programvara.
Så här behandlar Skatteverket personuppgifter
Delta på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.