Det ska vara enkelt för företag och medborgare att följa sina ärenden hos offentliga aktörer. Därför har vi tagit fram en standard för en samlad och digital ärendeåterkoppling. Den kan du som representerar ett programvaruföretag nu använda.
Privatpersoner och företag behöver ofta ha kontakt med olika offentliga aktörer. Det kan vara att någon vill starta företag, har blivit förälder eller ska planera sitt drömboende. Då tar det ofta mycket tid och energi att veta vilken status olika ärenden har och vem som är ansvarig för nästa steg. Ju fler aktörer som är inblandade, desto svårare är det att få en överblick.
Du som utvecklar programvara för användare i sådana kundsituationer kan nu använda en ny standard för ärendeåterkoppling. Den nya standarden ger användaren både bättre överblick och mer insyn i sina ärenden. Genom att kombinera standarden med din egen kunskap om olika ärendeprocesser samt om användarnas behov, får du förutsättningar att skapa ett sammanhållet kundmöte i dina tjänster.
Standarden för ärendeåterkoppling innebär att offentliga aktörer definierar vilka moment som ingår i olika ärendeprocesser och gör de moment som är intressanta för privatpersoner och företag tillgängliga som kundhändelser. De offentliga aktörerna tar också fram varsitt REST-API. Programvaruföretag kan sedan använda API:erna för att hämta kundhändelser och visa upp dem för sina användare.
Standarden har tagits fram av Mina ärenden, som är en del av Ena, ett samarbete mellan tolv statliga myndigheter. Arbetet finansieras av Europeiska unionen – NextGenerationEU.
Just nu pågår utveckling av en vidareförmedlingstjänst som ska underlätta för programvaruföretag att ansluta och hämta kundhändelser från olika offentliga aktörer. Tanken är att vidareförmedlingstjänsten ska fungera som ett nav mellan programvara och de olika aktörernas kundhändelse-API:er.
På Sveriges dataportal finns en katalog över vilka typer av kundhändelser som finns tillgängliga. I nuläget innehåller den kundhändelsetyper från två offentliga aktörer: Bolagsverket och Skatteverket. Katalogen kommer att fyllas på med fler aktörer efter hand.
Mina ärenden erbjuder stöd till offentliga aktörer som vill ansluta till standarden och dela sina kundhändelser. Stödet är behovsanpassat och består till exempel i att vi hjälper aktören att hitta en lämplig ärendeprocess att börja med. Vi stöttar just nu flera kommuner och myndigheter, och får löpande in nya förfrågningar.
Kontakta oss gärna om du har frågor eller synpunkter på hur standarden fungerar. Det gör du genom att skicka ett mejl:
Mina ärenden (Sveriges dataportal) Länk till annan webbplats.
Kundhändelser (Utvecklarportalen, Skatteverket) Länk till annan webbplats.
Next generation EU (Europeiska unionen) Länk till annan webbplats.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.