Ring Skatteupplysningen om du har allmänna frågor. Om du har frågor om ett pågående ärende ska du ringa din handläggare. Du hittar telefonnumret till handläggaren i brevet eller handlingen som du fått från oss.
Från Sverige:
0771-567 567
Från utlandet:
+ 46 8 564 851 60
Måndag–fredag helgfria vardagar klockan 8–16.
Undrar du över något som står i ett brev eller en handling från oss, ska du ringa din handläggare i första hand. Du hittar handläggarens kontaktuppgifter i brevet eller handlingen du har fått från oss.
Om det saknas telefonnummer till handläggaren i brevet kan du ringa till Skatteverket och säga att du vill prata med XX (handläggarens namn). Växelpersonal kopplar dig sedan vidare.
Öppet måndag–fredag klockan 8–16.
Skatteverket använder en digital telefonist när du ringer till oss. Den kopplar dig vidare till en handläggare som har rätt kunskap för att hjälpa dig med ditt ärende. Därför är det viktigt att du med några få ord beskriver vad du behöver hjälp med, vill fråga om eller kanske beställa. Då kan den digitala telefonisten identifiera varför du ringer till oss och koppla dig rätt.
Efter den inledande uppmaningen, ”Berätta kort vad vi kan hjälpa dig med så kopplar vi dig rätt”, så talar du om varför du ringer till oss genom att till exempel säga ”Hur gör jag för att anmäla en ny adress?” eller ”Jag vill ändra konto för utbetalning av skatt”.
Det kan hända att du först kopplas till ett automatiserat svar som vi tror ska ge svar på din fråga eller ge dig den information du söker. Från en sådan tjänst får du alltid erbjudande om att ställa dig i kö för att få prata med en handläggare om du tycker att informationen du fått inte gett dig svar på din fråga.
När vi har långa telefonköer kan du få ett alternativ till att vänta kvar i telefon. Om du har ett svenskt telefonnummer kan du få erbjudande om att vi istället ringer upp dig via en så kallad Callback-funktion. Ditt samtal behåller platsen i kön och när det närmar sig att ditt samtal ska kopplas fram till en handläggare då ringer vi upp dig. Antalet personer som kan använda sig av tjänsten är begränsat. Detta eftersom vi måste kunna ringa tillbaka till dig samma dag och under våra ordinarie öppettider. När vi ringer upp dig gör vi det från 0771 - 567 567, det vill säga samma nummer som du ringde när du kontaktade oss.
Efter att du stått en viss tid i kö kan du få ett erbjudande om att istället ställa dig i kö för ett Callbacksamtal. Ditt samtal behåller sin plats i kön och vi ringer tillbaka till dig vid den tidpunkten som du fått besked om. När du står i kön får du möjligheten att välja Callback vid två tillfällen. Missar du det första tillfället får du en ny möjlighet efter ytterligare fem minuter. Antalet köplatser för Callback är begränsat och vid långa köer kan kön bli full och då får du inget erbjudande.
Om telefonnumret du ringer ifrån är ett svenskt abonnemang så ringer vi tillbaka på det numret. Vill du hellre bli uppringd på ett annat nummer, som är registrerat i Sverige, får du tillfälle att ange det.
När det närmar sig och det börjar bli dags att koppla fram ditt samtal till en handläggare ringer vårt system automatiskt upp dig och kontrollerar om du fortfarande har behov av att prata med oss:
"Hej, Det här är ett samtal från Skatteverket som du har beställt. Nu är det snart din tur att få hjälp med ditt ärende. För att bekräfta att du vill prata med en handläggare, tryck 1. Har du redan fått hjälp med din fråga kan du avsluta samtalet genom att lägga på luren."
Vi ringer tillbaka från samma nummer som du kontaktat oss på, det vill säga 0771- 567 567. Missar du den första uppringningen så gör systemet ännu en uppringning efter fem minuter. Därefter görs inte fler försök utan du måste ringa oss på nytt.
Om det dröjer innan du gör ditt knappval, när systemet kontrollerar om du fortfarande har behov att prata med oss, får du en till uppmaning att göra ett knappval. Om det av någon anledning inte registreras någon knapptryckning efter den uppmaningen så avslutas samtalet och du får följande besked:
"Du har valt att inte prata med en handläggare. Tack för ditt samtal. Välkommen att kontakta Skatteverket på nytt om du har fler frågor."
Skatteverket har möjlighet att identifiera personer med hjälp av mobil e-legitimation. En identifiering kan begäras av Skatteverkets handläggare för att göra det möjligt att i telefon lämna ut uppgifter som är sekretessbelagda inom beskattningsområdet. Genom mobil e-legitimation har du som ringer till Skatteverket möjlighet att visa din behörighet att få ta del av vissa sekretessbelagda uppgifter om dig själv eller den du är registrerat ombud för.
När du ringer till Skatteverket (0771-567 567) blir ditt telefonnummer synligt för Skatteverkets medarbetare. För att dölja ditt telefonnummer tryck in #31# innan du ringer oss. Du kan också dölja ditt telefonnummer i telefonens inställningar om du ringer från en mobiltelefon.
Logga in på Mina sidor för att se uppgifter om dig själv eller ditt företag. Där kan du även hantera många av dina ärenden.
Delta på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.