Många känner inte till reglerna om avdrag för kundförluster visar Skatteverkets granskning av momsdeklarationer. Det är viktigt att ta reda på vad som gäller för att kunna göra avdrag för en konstaterad kundförlust i momsdeklarationen.
Enligt Skatteverket är det inte ovanligt att företag minskar den utgående momsen i momsdeklarationen för kundförluster som inte är konstaterade. I de allra flesta fall rör det sig om oavsiktliga fel, men det kan ändå leda till att företaget måste betala skattetillägg på grund av oriktig uppgift.
Om kunden inte betalar för en vara eller tjänst kan det leda till en kundförlust för dig som säljare. För att få minska beloppen för försäljningen och den utgående momsen i momsdeklarationen ska kundförlusten vara konstaterad. Vanligtvis är den det när du kan visa att kunden saknar ekonomisk möjlighet att betala, eller i undantagsfall att skulden av andra skäl i praktiken är omöjlig att driva in. Den utgående momsen ska i så fall minskas med ett belopp som motsvarar momsen på förlusten.
Du som säljare kan på olika sätt visa att kunden sannolikt inte kommer kunna betala sin skuld. Några vanliga exempel är att:
Det är viktigt att du som säljare gör de åtgärder som är nödvändiga för att få betalt och kan visa detta. Det räcker inte att skicka en påminnelse eller ringa kunden och påminna om betalning.
Besök vår webbplats för att läsa mer kundförluster och hur de ska redovisas:
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.