När du har sålt en vara eller tjänst och kunden inte betalar kan det leda till en kundförlust för dig. Om du har redovisat försäljningen tidigare får du minska den utgående momsen i momsdeklarationen, men bara om kundförlusten är konstaterad.
Normalt är en kundförlust konstaterad när du kan visa att kunden sannolikt inte kan betala, eller att skulden i praktiken är omöjlig att driva in av andra skäl. Då får du göra avdrag genom att minska den utgående momsen med ett belopp som motsvarar momsen på förlusten.
Det är däremot inte fråga om en konstaterad kundförlust bara för att du och kunden inte är överens om beloppet att betala. I så fall är det en tvistig fordran.
En kundförlust är konstaterad när du kan visa att kunden sannolikt inte kommer att betala. Anledningen ska vara att kunden saknar ekonomisk möjlighet att betala eller att skulden i praktiken är omöjlig att driva in av andra skäl.
Du kan visa på olika sätt att kunden sannolikt inte kommer betala sin skuld till dig. Några vanliga exempel är att:
Kundförlusten är inte konstaterad bara för att din kund har andra och större obetalda skulder hos Kronofogden.
Det är viktigt att du har gjort allt som är nödvändigt för att få betalt och att du kan visa detta. Det räcker inte att du har ringt eller skickat en påminnelse till kunden.
Även om du inte kan visa att kunden saknar möjlighet att betala, kan skulden ändå ses som en konstaterad kundförlust. Då krävs det att beloppet i praktiken är omöjligt för dig att driva in. Så är fallet om följande villkor är uppfyllda:
Ett annat exempel är om kunden flyttat utomlands och inte har några tillgångar i Sverige. Då kan skulden också räknas som en konstaterad kundförlust.
När du ska ta ställning till om en kundförlust är konstaterad måste du bedöma varje obetald faktura för sig. Det du ska bedöma är om kunden saknar ekonomisk möjlighet att betala fakturan, eller om skulden av andra skäl i praktiken är omöjlig att driva in.
Du ska göra avdrag för kundförlusten i momsdeklarationen för den period när kundförlusten är konstaterad.
För att du ska kunna göra avdrag för en konstaterad kundförlust måste det finnas en ursprunglig faktura för försäljningen. Det belopp du ska minska den utgående momsen med ska ha samma momssats som på den ursprungliga fakturan.
Emmas företag har sålt möbler till Stinas restaurang och skickar en faktura i april. Men trots påminnelse betalar inte Stina. Emma överlämnar därför sin fordran till Kronofogden.
I september upprättar Kronofogden en utredningsrapport där det står att Stinas restaurang inte har ekonomiska möjligheter att betala skulden. Det betyder att Emmas kundförlust är konstaterad i september.
Om du inte får betalt för att du och din kund inte är överens om priset är det inte en konstaterad kundförlust. Väljer du att sänka beloppet på fakturan, helt eller delvis, rör det sig istället om en sänkning av priset i efterhand.
En dom eller ett förlikningsavtal är inte tillräckliga underlag för att minska den utgående momsen.
I båda dessa fall måste du ställa ut en ändringsfaktura, till exempel en kreditfaktura, för att få minska den utgående momsen.
Annas måleri har fakturerat Kalles café 20 000 kronor inklusive moms för ett måleriarbete. Ägaren av Kalles café är missnöjd med arbetet och vill bara betala 10 000 kronor inklusive moms. Annas måleri godtar inte detta.
Eftersom parterna inte är överens får tingsrätten avgöra tvisten. Tingsrätten ger Kalles café delvis rätt och dömer att caféet ska betala 15 000 kronor inklusive moms.
Domen från tingsrätten är inte ett tillräckligt underlag för att få minska den utgående momsen. Därför måste Annas måleri ställa ut en ändringsfaktura till Kalles café på mellanskillnaden 5 000 kronor inklusive moms. Annas måleri får minska den utgående momsen när de har skickat ändringsfakturan.
När kundförlusten är konstaterad ska du redovisa den i momsdeklarationen så här:
Du redovisar kundförlusten i momsdeklarationen för den redovisningsperiod som kundförlusten blev konstaterad.
Eriks företag säljer porslin till en kund. Priset är 50 000 kronor plus 25 procent moms på 12 500 kronor, totalt 62 500 kronor. Erik skickar varorna och fakturerar kunden i juni.
Kunden ska betala fakturan senast den 5 juli, men gör inte det. Den 10 juli går kunden i konkurs. Erik tar kontakt med konkursförvaltaren och meddelar att kunden har en skuld till honom som han vill få betalt för.
I december meddelar konkursförvaltaren att Erik inte kan räkna med någon utdelning i konkursen, det vill säga att han sannolikt inte kommer att få betalt.
Erik har faktureringsmetoden som redovisningsmetod för moms och redovisar i momsdeklarationen en gång varje kvartal.
Erik levererade varorna och fakturerade kunden i juni. Eftersom han har faktureringsmetoden ska han redovisa försäljningen i momsdeklarationen för april-juni.
Kunden gick i konkurs den 10 juli. Det är datumet då kundförlusten blev konstaterad, även om Erik fick vänta på besked om eventuell utdelning tills december. Det betyder att han ska minska beloppet för försäljning och utgående moms i momsdeklarationen för perioden juli-september. Eftersom Erik redan har lämnat momsdeklarationen för den perioden, lämnar han en rättelse med följande ändringar:
Reglerna om när du får redovisa en kundförlust i momsdeklarationen och inkomstdeklarationen skiljer sig åt.
För att du ska få minska beloppen för försäljningen och den utgående momsen i momsdeklarationen ska kundförlusten vara konstaterad. För att du ska få göra avdrag i inkomstdeklarationen behöver kundförlusten inte alltid vara konstaterad.
Om du får betalt för en tidigare konstaterad kundförlust vid ett senare tillfälle, måste du redovisa den utgående momsen igen. Det gör du i momsdeklarationen för den redovisningsperiod då du fick betalt.
Stefan driver en verkstad och har reparerat en lastbil åt Kajsas Åkeri. I februari skickar han en faktura, men trots flera påminnelser betalar inte åkeriet.
I juni går Kajsas Åkeri i konkurs. Kundförlusten är konstaterad när Stefan får besked om att han sannolikt inte kommer få betalt genom en utdelning i konkursen. Han redovisar kundförlusten i momsdeklarationen för juni.
I december visar det sig att Stefan får utdelning i konkursen med ett belopp som motsvarar hela den tidigare redovisade kundförlusten. Stefan måste därför justera sitt tidigare avdrag för kundförlust.
Stefan redovisar utdelningen som försäljning och utgående moms i momsdeklarationen för perioden december.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.