Har du nyligen flyttat till studieorten? Då finns det några saker du behöver tänka på att göra. Det är viktigt att du anmäler din nya adress till Skatteverket, och att du skyddar din personliga information. Vi har samlat tre användbara digitala tjänster för dig.
När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Det är kostnadsfritt och du gör det enkelt och snabbt i Skatteverkets e-tjänst Flyttanmälan. Kom ihåg att du som har barn även ska anmäla flytt för dem. Vi registrerar din flyttning tidigast på inflyttningsdagen.
Med en digital brevlåda kan du få post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt istället för på papper. Till skillnad från vanliga mejl är den digitala brevlådan säker eftersom inloggning sker med e-legitimation, till exempel mobilt Bank-id.
E-tjänsten Visa folkbokförda på samma adress hjälper dig att se vilka personer som är folkbokförda på samma adress som du själv. I e-tjänsten kan du även meddela Skatteverket om någon av personerna är felaktigt folkbokförd på din adress.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.