Nyligen släppte OECD, det internationella organet Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, en rapport där de lyfter fram efterlevandeguiden.se. Webbplatsen rankas som en av de fem bästa internationella innovationer inom offentlig verksamhet som främjar kunskapshöjning hos allmänheten. Efterlevandeguiden.se lanserades 2016 och hjälper efterlevande och stödjande personer i deras närhet.
– Det är roligt att en svensk webbplats som Skatteverket varit med och byggt upp, väljs ut som en av de fem bästa, av OECD när de granskade över 800 lösningar från fler än 80 länder, säger Ingegerd Widell, verksamhetsutvecklare på Skatteverket som varit med och tagit fram efterlevandeguiden.se.
Webbplatsens styrka är att den är väldigt användarcentrerad eftersom den samlat det viktigaste från olika aktörer på ett och samma ställe när en närstående dör. Som efterlevande kan det vara svårt att veta vilken myndighet som ansvarar för vad och vem man ska kontakta. Webbplatsen beskriver i kronologisk ordning vad man ska börja med när en nära anhörig har dött samt vad som kan vänta till månaderna och åren därefter. Fokus ligger på praktiska saker som vad det innebär att förvalta ett dödsbo eller att göra en bouppteckning.
– Efterlevandeguiden är ett av de första samverkansprojekt mellan Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten där vi lät användarnas behov och perspektiv styra utvecklingen. Vi kombinerade tjänster från nödvändiga institutioner ihop med privata och sociala parter som begravningsbyråer, berättar Ingegerd Widell.
I rapporten framgår att Sverige är i framkant med sin händelsebaserade webbplats där människor får tillgång till livsviktig hjälp när en närstående dör. Sverige arbetar proaktivt med att förmedla tjänsterna på ett gemensamt ställe när medborgarna behöver dem som mest. Webbplatsen vänder sig till alla oavsett ålder och det finns länkar till forum och föreningar där barn kan hitta stöd och råd.
– Vi gjorde omfattande intervjuer med efterlevande och andra viktiga intressenter för att förstå de efterlevandes behov. Gemensamt för dem som mist någon nära anhörig är att man hamnar i kris. Den kognitiva förmågan påverkas kraftigt och man blir känsligare och mer påverkad av saker än i vanliga fall. Det innebär att informationen måste vara enkel, lättillgänglig och empatisk, förklarar Ingegerd Widell.
Varje år inträffar cirka 100 000 dödsfall i Sverige och under det senaste året hade webbplatsen 384 000 besök. Något som visar att den har en bred räckvidd.
– Idag används webbplatsen förutom av anhöriga även av begravningsbyråer, skatteupplysningen och bouppteckningen internt på Skatteverket, säger Hannalis Landgraff, verksamhetsutvecklare på Skatteverket som arbetat med webbplatsen.
Efterlevandeguiden.se har under åren förbättrats genom användarnas återkoppling. Bland annat har informationen gjorts tillgänglig på engelska och checklistor har lagts till i de olika stegen.
– Vi arbetar med att bygga ut med information om hur man kan förbereda sig inför ett känt kommande dödsfall. Det som ligger närmast är en förbättrad användarupplevelse och arbete med sökmotoroptimering för att fler ska hitta till efterlevandeguiden.se, säger Hannalis.
Rapport: Global Trends in Government Innovation 2024 (OECD) Länk till annan webbplats.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.