Mina ärenden är ett sätt att standardisera hur ärendeåterkoppling kan fungera. Skatteverket leder arbetet med Mina ärenden tillsammans med andra aktörer. Syftet är att förbättra det digitala mötet med det offentliga för privatpersoner och företag.
Det ska vara lätt för användaren att förstå vad som händer i deras ärenden och vem som är ansvarig för nästa steg. Mina ärenden standardiserar ärendeåterkopplingen så att det blir möjligt att visa rätt uppgifter vid rätt tillfälle, och ger användaren mer insyn och kontroll över sina ärenden. Förhoppningen är att öka användarnas förtroende och trygghet i mötet med det offentliga Sverige – oavsett vem man är i kontakt med.
Mina ärenden är ett av byggblocken i Ena - Sveriges digitala infrastruktur. Tolv statliga myndigheter arbetar tillsammans med Ena, ett arbete som startade redan 2018. DIGG samordnar och leder arbetet med Ena på uppdrag av regeringen.
Ett byggblock är ett samlingsnamn för ett antal tekniska förmågor, tjänster, standardiserade modeller, ramverk och mönster som tillsammans ska lösa gemensamma utmaningar för ett effektivt informationsutbyte.
Byggblock ska gå att använda av många för att stödja digital utveckling, exempelvis genom att bygga digitala tjänster mot slutanvändare eller utbyta information med en annan aktör.
Skatteverket har påbörjat ett arbete med att beskriva byggblocket Mina ärenden närmare. Dokumentet uppdateras löpande. Du kan läsa den aktuella versionen här.
Här hittar du begreppsmodellen för Mina ärenden
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.