Datum: 2021-02-05
Dnr/målnr/löpnr:
8-663400
Fi2020/05128
Skatteverket har inga invändningar mot förslaget.
Skatteverket framför att det inte är aktuellt att öka antalet kontor där det går att ansöka om id-kort. Däremot ser Skatteverket möjlighet att öka antalet kontor där id-kort lämnas ut.
Skatteverket påtalar vikten av it-säkerhetslösningar som uppfyller respektive myndighets krav, särskilt vad gäller flexikontor och mobila kontor.
Skatteverket påtalar också vikten av att upprätthålla en ändamålsenlig kompetensförsörjning, då en utökning av antalet myndigheter i servicesamverkan gör servicehandläggarnas uppgift mer komplex.
Skatteverket framför att en ökning av antalet servicekontor innebär en kostnad för myndigheten avseende uppbyggnad, förvaltning och support av IT-lösningar, samt vad gäller stöd och utbildning av servicehandläggare.
Skatteverket har inga invändningar mot förslaget.
Med hänsyn till pågående analys hos Polismyndigheten avseende framtida hantering av id-kortsverksamheten, ser inte Skatteverket att det är möjligt att utöka antalet servicekontor där det går att ansöka om id-kort. Däremot är det möjligt att utöka antalet servicekontor som lämnar ut id-kort.
Vid öppnandet av nya flexikontor samt mobila kontor anser Skatteverket det är av vikt att deltagande myndigheter och Statens servicecenter har en it-säkerhetslösning som uppfyller respektive myndighets krav. I de flexikontor som idag finns etablerade saknar servicehandläggare åtkomst till våra verksamhetssystem, då de arbetar utanför skalskydd. Därmed kan endast enklare service erbjudas.
När antalet myndigheter som deltar i samverkan utökas, är det viktigt att nuvarande och nya servicehandläggares kompetens utvecklas och upprätthålls på ett ändamålsenligt sätt. Det finns en utmaning att vara generalist i flera myndigheters verksamhetsområden, och samtidigt behärska de djupare kunskaper som behövs inom vissa områden. För Skatteverkets del gäller det inte minst inom mottagande av anmälan flyttning till Sverige och id-kortsansökan, där servicehandläggarnas uppgift att granska och bedöma utländska handlingar och id-kort spelar en viktig roll i att motverka id-relaterad brottslighet.
Frågan om kompetensförsörjning av servicehandläggare är väsentlig och det är ett gemensamt ansvar för samtliga myndigheter som deltar i servicesamverkan att bidra till detta.
Utbyggnaden av antalet servicekontor kommer medföra vissa ökade kostnader för Skatteverket.
Initialt krävs en arbetsinsats för uppsättning/anpassning av IT-lösningen, vilket sker i samband med att ett nytt servicekontor etableras, därefter krävs en fortsatt hantering med förvaltning och support. För Skatteverket innebär utredningens förslag en beräknad engångskostnad med ca 170 000 kr och årligen ca 500 000 kr för licenser, hårdvara etc. Om även flexikontor och mobila kontor skall ha åtkomst till verksamhetssystem, kommer kostnaderna öka.
Skatteverket bistår med informationsförsörjning och materiellt stöd till servicekontoren via prioriterade slingor till Skatteupplysningens handläggare. Utredningens förslag beräknas innebära en ökad resurs för att besvara servicehandläggarnas frågor till en kostnad av ca 1 000 000 kr årligen.
Dessutom tillkommer en engångskostnad för utbildning av nya servicehandläggare inom beskattning och folkbokföring på ca 530 000 kr.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.