Datum: 2023-12-18
Dnr/målnr/löpnr:
8-2577230
Fi2023/02570
Skatteverket avstyrker att förslaget genomförs.
Om förslaget ändå genomförs anser Skatteverket att det är positivt med förenklingar och kostnadsbesparingar som ökar förutsebarheten för de företag som vill etablera sig i ett annat medlemsland. Nyttan av förslaget kan dock ifrågasättas.
Förslaget är inte konkurrensneutralt och företag behandlas inte lika eftersom ett utländskt företags verksamhet som bedrivs från ett fast driftställe i Sverige kan komma att beskattas lindrigare än företag som har hemvist i Sverige om skattereglerna i hemviststaten är generösare än de svenska reglerna. Företag kan komma att anpassa sig till de föreslagna reglerna om de införs utifrån ekonomiska aspekter, trots att det medför en ökad administrativ börda.
Förslaget ger nya och utökade möjligheter till skatteplanering eftersom företaget kan välja att tillämpa skattereglerna för beräkning av det beskattningsbara resultatet i den medlemsstat där huvudkontoret är beläget på sitt fasta driftställe i värdmedlemsstaten. Att växla mellan olika länders beskattningsregler kan medföra särskilda problem och det behövs särskilda bestämmelser som reglerar övergången mellan olika beskattningssystem.
De föreslagna reglerna kan gynna etableringar av företag i medlemsstater som har system med bolagsbeskattning vid utdelningstillfället och det föreligger oklarheter avseende hur upparbetade vinstmedel ska beskattas efter en återgång till ”vanlig inkomstbeskattning” från ett inkomstskattesystem som beskattar vid utdelningstidpunkten.
Ökad risk för skatteundandragande kan uppkomma om ambitionsnivåer och förmåga skiljer sig åt mellan medlemsstater vad gäller att utreda skatteundandragande som rör värdmedlemsstaten.
Det är oklart hur man ska se på situationer när medlemsstater på olika sätt har växlat över vissa underlag till förmån för särskilda inkomstskatter, vilket kan ha påverkat underlaget för ”vanlig” bolagsskatt. Det finns risk att samma inkomst utgör underlag i ett inkomstskattesystem i ett land samtidigt som det utgör underlag för en avkastningsskatt (eller liknande direkt skatt på inkomst) i ett annat land. Vissa tillgångar eller inkomster kan beskattas enligt dubbla system eller inte alls.
Om förslaget genomförs behöver lag (1986:468) om avräkning av utländsk skatt justeras i vissa avseenden.
Det behöver göras en noggrann analys av Sveriges möjlighet att lagföra brott och Skatteverkets möjlighet att ta ut sanktionsavgifter i de fall då uppgiftsskyldigheten har fullgjorts i ett annat land.
För att det ska vara möjligt att bedöma huruvida ett företag uppfyller kriterierna för att få tillämpa reglerna krävs ett tillförlitligt ägarregister, där fasta driftställen och bolag världen över ingår, något Skatteverket inte har idag.
Tidsramen för implementering är alltför snäv då förslaget innebär ett nytt informationsutbyte samt system för överföring av skatt.
Skatteverket lämnar även synpunkter på de specifika artiklarna nedan.
Läs hela remissvaret:
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.