På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Här deklarerar du som är privatperson, enskild näringsidkare eller delägare i aktiebolag eller handelsbolag.
Deklarera senast den 4 maj.
Tjänsten för Inkomstdeklaration 1 är stängd från och med den 3 december och öppnar igen den 16 mars 2021. Välkommen tillbaka!
Använd Mobilt BankID för att logga in på din dator.
I e-tjänsten har du alltid tillgång till de senaste uppgifterna. Ska du lämna en bilaga finns rätt bilaga skapad åt dig med flera förifyllda uppgifter. Alla uträkningar och överföringar sker automatiskt. Du ser också hur det du har ändrat eller lagt till påverkar din skatt.
På alla sidor i e-tjänsten finns det möjlighet att få hjälp. Genom att klicka på länken "Hjälp" uppe till höger i e-tjänsten får du hjälp med det avsnitt eller den bilaga där du för tillfället befinner dig.
När du har deklarerat får du en kvittens på att din deklaration är mottagen. Kvittensen bekräftar att du har deklarerat och sparas i e-tjänsten. Är du osäker på om din deklaration har kommit in kan du logga in i e-tjänsten på nytt och se din kvittens. Detta gäller även för dig som har deklarerat genom att sms:a, ringa eller genom att använda appen.
Observera att om du har deklarerat på pappersblanketten kan du inte logga in i e-tjänsten för att se om deklarationen har kommit in till Skatteverket. Statusen ”Inskickad” i e-tjänsten avser endast deklarationer som har godkänts och skickats in via e-tjänsten, SMS, telefon eller appen.
Ska du bara godkänna din deklaration eller begära avdrag för resor till och från arbetet kan du logga in med säkerhetskoder. Ska du göra några andra ändringar eller tillägg behöver du logga in med e-legitimation,till exempel BankID.
Har du någon som sköter din ekonomi? I e-tjänsten Ombud och behörigheter kan du enkelt lägga till en person som ombud för att lämna dina deklarationer och hantera ditt skattekonto.
Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.
Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Då har du alltid tillgång till din post, och du tar dessutom emot den snabbt, säkert och miljövänligt.