På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Just nu har vi problem med datumväljaren. Vänligen skriv in tillämpligt datum i formatet
ÅÅÅÅ-MM-DD manuellt, i de fall ett datumfält visas.
(Mars 2019)
Skatteverket har gjort bedömningen att uppgift om restförd skatteskuld omfattas av sekretess. Därför kan uppgiften inte längre lämnas ut via denna blankett. Du som är företagare eller behörigt ombud kan däremot logga in på Skatteverkets Mina Sidor och hämta en ifylld blankett SKV 4820, inklusive restförd skatteskuld enligt Skatteverkets register. Uppgift om restförd skatteskuld är normalt offentligt hos Kronofogden.
Du som vill få information om ett företag kan även använda e-tjänsten Hämta företagsinformation. Den kräver inte inloggning och du får svar direkt.
Den här blanketten kan användas av dig som ska lämna anbud enligt 13 kap. 2 och 3 §§ samt 19 kap. 18 § lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Blanketten kan även användas av dig som vill få information om ett företag sköter sina skatter och avgifter.
Skatteverket kan på begäran lämna aktuell information när som helst under avtalstiden, alltså inte bara vid upphandlingstillfället. Om det förekommer underleverantör i ett eller flera led kan du även begära uppgifter på dessa företag.
Skicka blanketten per post till Skatteverket, 871 87 Härnösand eller via fax till det faxnummer som finns angivet på blankettens framsida eller till upphandlingsinfo.norr@skatteverket.se.
Skatteverket skickar besvarad blankett till den adress eller faxnummer som du har angivit normalt inom 2-3 arbetsdagar.
Här nedan ser du förklaringar till vad vårt svar innebär utifrån vilka rutor som fyllts i av oss.
Om ersättning betalas till person som har A-skatt är utbetalaren att se som arbetsgivare. Han ska då vara registrerad som arbetsgivare hos Skatteverket. Om arbetsgivarregistrering saknas kan detta innebära att personal hyrs in eller att underleverantör anlitas. Du kan begära uppgifter även för dessa underleverantörer.
Eftersom i stort sett all omsättning av varor och tjänster inom Sverige är momspliktig, är nästan alla näringsidkare momsregistrerade.
Det finns inget krav på att man måste vara godkänd för F-skatt för att bedriva näringsverksamhet. Inom viss näringsverksamhet, t.ex. varuhandel är det inte nödvändigt att ha F-skatt. Om ett företag ska utföra tjänster där arbetsinsatser sker är det normala att företaget har F-skatt.
Företag som är godkända för F-skatt betalar själva sin preliminära skatt och sina socialavgifter. Om du anlitar ett företag för ett arbete ska du inte innehålla skatt eller betala arbetsgivaravgifter om företaget är godkänt för F-skatt.
Innehar det företag eller den person som du anlitar FA-skatt måste företaget åberopa att det är godkänt för F-skatt i offert, anbud, avtal eller på faktura. Om godkännandet för F-skatt inte skriftligen åberopas anses personen ha A-skatt.
Om företaget eller personen som du anlitar inte är godkänt för F-skatt måste du innehålla skatt och betala arbetsgivaravgifter på ersättningen. Vid utbetalning till juridisk person med A-skatt (till exempel aktiebolag, handelsbolag, förening) ska skatteavdrag göras med 30 % av ersättningen. Arbetsgivaravgifter ska inte betalas för juridisk person.
Arbetsgivaravgiften utgör normalt cirka en tredjedel av lönesumman. Genom att du får uppgift om företagets arbetsgivaravgifter för de tre senaste månaderna kan du få en uppfattning om hur många personer företaget avlönar.
På sidan Köpa tjänster har Skatteverket samlat information kring vad du som företagare eller upphandlare kan göra för att främja ett seriöst företagande och verka för en sund konkurrens.