Hur gör jag om det saknas eller finns en felaktig uppgift i min deklaration?
Om du saknar uppgifter eller hittar fel i din deklaration kan det bero på att Skatteverket saknade eller hade fått felaktiga uppgifter när din deklaration skapades. I e-tjänsten är din deklaration alltid uppdaterad med de senaste uppgifterna. Om uppgifterna har ändrats efter att vi skapade deklarationen, behöver du bara godkänna dem i e-tjänsten. Det kan du göra både med koder och med din e-legitimation.
Om uppgiften inte stämmer
Om du anser att uppgiften är felaktig ska du i första hand kontakta uppgiftslämnaren som behöver lämna in en rättad uppgift till Skatteverket så snart som möjligt.
Om uppgiftslämnaren av någon anledning inte lämnar in en rättad uppgift bör du själv ändra den felaktiga uppgiften i din deklaration. Skriv under Övriga upplysningar på vilket sätt uppgiften är felaktig. Har du redan hunnit deklarera kan du lämna in en ny deklaration. Enklast gör du det med din e-legitimation i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.
Du får ditt slutskattebesked så snart vi är klara med ärendet.
Lägga till uppgift
Du kan också lägga till en helt ny uppgift. I e-tjänsten väljer du då Ändra i menyn och därefter den punkt där du vill lägga till uppgiften. Du behöver vara inloggad med din e-legitimation.
Om du ändrar något på pappersdeklarationen behöver du vara noga med att skriva det nya totalbeloppet i den vita rutan för att din ändring ska bli registrerad.