På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
En e-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling, till exempel id-kort eller körkort. Med en e-legitimation, som till exempel BankID, kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.
Med e-legitimation kan du logga in på Skatteverkets e-tjänster och skriva under och skicka in din deklaration, bland annat. Du kan även uträtta dina ärenden över internet hos andra myndigheter, banker och företag.
Du kan använda samma e-legitimation för många tjänster på internet oavsett vilken myndighet, kommun eller företag som tillhandahåller tjänsten.
För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer och ha uppnått en viss ålder. Vilka åldersgränser som gäller framgår av e-legitimationsutfärdarnas webbplatser.
Här kan du läsa mer om de olika typerna av e-legitimationer som du kan använda för att logga in på Skatteverkets tjänster och hur du skaffar dem.
Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Du kan använda Mobilt BankID både när du surfar från den enhet där du har ditt mobila BankID installerat och när du vill nå e-tjänster från en dator. Det enda som krävs är att du har med dig den telefon eller surfplatta där du har ditt mobila BankID och att den har åtkomst till internet.
För att kunna använda Mobilt BankID behöver din mobiltelefon eller surfplatta uppfylla vissa systemkrav. Du kan läsa mer om dessa på BankID:s webbplats.
Du skaffar Mobilt BankID hos den bank där du är kund.
BankID finns både som fil på din dator eller på kort. För att använda BankID på kort behöver du ha en kortläsare.
Du skaffar BankID hos den bank där du är kund.
Om du inte är kund hos någon internetbank kan du skaffa ett id-kort som också innehåller en e-legitimation. Hos Skatteverket kan du ansöka om id-kort om du är folkbokförd i Sverige.
Om du förlorat din e-legitimation eller misstänker att den på något sätt missbrukas ska du omedelbart spärra den. Detta gör du hos den utgivare som utfärdat e-legitimationen.
Du kan använda din egen e-legitimation även när du företräder en juridisk person (till exempel ett aktiebolag eller handelsbolag) i Skatteverkets e-tjänster. Då behöver du antingen vara firmatecknare eller registrera dig som ombud för företaget.
Du kan logga in på skatteverket.se med en e-legitimation som är utfärdad i ett annat EU-land, i enlighet med eIDAS-förordningen. För att kunna använda Skatteverkets e-tjänster krävs dock att du har ett svenskt personnummer och en svensk e-legitimation. Du kan ringa Skatteupplysningen eller besöka något av våra servicekontor om du behöver hjälp att utföra ditt ärende.
Film om fördelarna med e-legitimation och e-tjänster. Filmen är textad.