När du får inkomst över en viss nivå ska du betala skatt och lämna en inkomstdeklaration till Skatteverket en gång om året. Teckenspråksfilmerna på den här sidan går igenom det viktigaste du behöver veta.
När du får inkomst över en viss nivå ska du betala skatt. Det är den som betalar ut inkomsten till dig som ska betala in skatten till Skatteverket. Skatten ska alltså redan vara avdragen när du får inkomsten. Du har rätt att få en lönespecifikation eller liknande varje gång du får inkomst. Specifikationen visar hur mycket skatt utbetalaren har dragit av.
För att skatten ska bli helt rätt behöver du lämna en inkomstdeklaration till Skatteverket en gång om året. Det kallas att du deklarerar. Deklarationen gäller inkomsten du fick året innan du deklarerar.
När du har deklarerat räknar Skatteverket ut om din skatt har blivit rätt. Senast i december det år du deklarerar får du ett brev av Skatteverket, ett slutskattebesked. Där står det om du behöver betala mer skatt (kvarskatt) eller om du ska få tillbaka skatt (skatteåterbäring).
Du ska alltid deklarera om du har fått en deklaration skickad till dig. Deklarationen kommer med posten eller till din digitala brevlåda, om du har en sådan.
I vissa fall ska du deklarera även om du inte har fått en deklaration. Du kan läsa mer om det på Skatteverkets övriga sidor om deklarationen.
Det här är exempel på inkomster som ska vara med i deklarationen:
Det här är exempel på inkomster som inte ska vara med i deklarationen:
Du behöver lämna in din inkomstdeklaration till Skatteverket senast den 2 maj.
Din arbetsgivare eller någon annan som betalar ut din inkomst har oftast meddelat Skatteverket vad du har tjänat under året. Därför har Skatteverket redan fyllt i beloppet i den deklaration vi skickar till dig. Beloppet du ser i deklarationen är din bruttoinkomst, alltså din inkomst före skatteavdraget.
Om det som står i deklarationen stämmer, behöver du bara skriva under och lämna in deklarationen.
Ibland behöver du ändra eller lägga till något i deklarationen. Det kan till exempel bero på att din arbetsgivare har lämnat fel uppgift till Skatteverket eller att du har sålt en bostad eller värdepapper.
Om du ska ändra eller lägga till något behöver du använda e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller pappersdeklarationen för att deklarera. För att ändra i deklarationen i e-tjänsten behöver du ha en svensk e-legitimation. Ett undantag är avdrag för resor till och från arbetet som du kan göra i e-tjänsten även med koder. Mer om koderna finns i avsnittet Hur skickar du in deklarationen?
När du bor och jobbar i Sverige har du oftast rätt till grundavdrag. Grundavdraget är ett avdrag som Skatteverket gör från dina inkomster på lön, arvode eller liknande innan vi räknar ut din skatt. Därför innebär avdrag oftast att du behöver betala mindre i skatt. Om du har en enskild firma beräknas grundavdraget även på inkomster från den verksamheten.
Från och med året du fyller 67 år är grundavdraget högre.
Så här ser reglerna för grundavdrag ut:
Skatteverket har oftast gjort grundavdraget i din deklaration när du får den. Om vi inte har gjort det, eller om du tror att grundavdraget är för lågt, behöver du själv skriva under Övriga upplysningar hur många månader du har jobbat i Sverige under förra året och att du vill ha grundavdrag för den tiden.
Om du haft kostnader för att kunna arbeta, kan du i vissa fall få göra avdrag för dem i din deklaration. Avdraget gör att skatten blir lägre. Du kan till exempel få avdrag för att du
Om du har en enskild firma ska du även fylla i en så kallad näringsbilaga (NE-bilaga). Den lämnar du tillsammans med din deklaration. I näringsbilagan fyller du i uppgifter om din firmas verksamhet. Näringsbilagan heter SKV 2161 och du kan skriva ut den från skatteverket.se eller beställa den genom att ringa till Skatteupplysningen:
Du kan skicka in deklarationen på något av de här sätten:
Texten i appen, sms-tjänsten, e-tjänsten och deklarationen är på svenska. Om du deklarerar genom att ringa kan du få informationen på svenska eller engelska.
Det finns oftast koder på deklarationen som du har fått. Koderna kan du använda för att deklarera.
Om du inte har fått några koder beror det oftast på att du behöver ändra något i deklarationen.
Om du har förlorat koderna kan du tyvärr inte få nya. Det gäller också om koderna har slutat fungera för att något har ändrats i din deklaration sedan den fylldes i av Skatteverket.
Om du inte har några koder kan du i stället deklarera i e-tjänsten, om du har e-legitimation. Annars kan du deklarera på pappersdeklarationen.
Du kan deklarera i appen om det här stämmer för dig:
Du kan deklarera med sms om allt det här stämmer för dig:
Om koden för underskrift inte fungerar beror det på att något i din deklaration har ändrats sedan den skickades till dig. Då behöver du deklarera med e-legitimation i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller på pappersdeklarationen.
Du kan deklarera genom att ringa om du har fått en deklaration med koder och bara ska godkänna deklarationen.
Om du har en svensk e-legitimation kan du göra allt som har med deklarationen att göra i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.
Om du inte har en svensk e-legitimation, men har fått en deklaration med koder, kan du logga in i tjänsten med koderna som du hittar i specifikationen till deklarationen. Där kan du godkänna deklarationen och göra eventuella reseavdrag, men inga andra ändringar.
1. Logga in med e-legitimation eller med koden för identifiering som du hittar i specifikationen till din deklaration. Du behöver också skriva ditt personnummer eller motsvarande. E-tjänsten är på svenska.
2. Kontrollera uppgifterna i deklarationen och gör de ändringar som behövs. Om du har loggat in med koderna kan du göra avdrag för resor till och från arbetet, men inga andra ändringar.
3. Godkänn deklarationen med din e-legitimation eller med koden för underskrift som du hittar i specifikationen till deklarationen. Du får direkt en kvittens som visar att din deklaration har kommit in till Skatteverket.
Om du ska deklarera har du oftast fått en ifylld deklaration skickad till dig på papper eller via digital brevlåda, om du har en sådan. Om du inte har fått någon deklaration, men vet att du ska deklarera, kan du ringa Skatteupplysningen eller gå till ett servicekontor för att få en pappersdeklaration.
Du kan låta någon annan deklarera åt dig om du vet att du kommer att ha svårt att göra det själv. Då behöver du ansöka hos Skatteverket om att personen ska bli ditt deklarationsombud.
Ansök om deklarationsombud senast en månad innan du ska deklarera. Du kan ansöka i Skatteverkets e-tjänst Ombud och behörigheter eller på en blankett. Blanketten finns på engelska och svenska. E-tjänsten finns bara på svenska.
När Skatteverket har godkänt ditt deklarationsombud kan personen fortsätta att vara ditt ombud tills du meddelar Skatteverket att hen inte ska vara det längre.
En tid efter att du har deklarerat får du ditt slutskattebesked. Där står det om du ska få tillbaka skatt, så kallad skatteåterbäring. Skatteåterbäring kan till exempel bero på att den du får inkomst från har dragit av för mycket skatt. På slutskattebeskedet står det också hur mycket du ska få tillbaka.
För att få din skatteåterbäring behöver du meddela Skatteverket ditt bankkontonummer. Om du inte har något bankkonto kan du ringa Skatteupplysningen:
Du kan också gå till ett servicekontor.
Om du meddelar kontonumret senast när du lämnar din inkomstdeklaration får du pengarna automatiskt till bankkontot. Om du meddelar kontonumret senare behöver du själv be om att få pengarna insatta på kontot. Det gör du genom att ringa Skatteupplysningen:
Du kan också gå till ett servicekontor.
Om du har en svensk e-legitimation kan du meddela Skatteverket ditt kontonummer i samband med att du deklarerar i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller i Skatteverkets app. Du kan också anmäla konto i e-tjänsten Skattekonto.
Om du inte har en svensk e-legitimation kan du meddela Skatteverket ditt kontonummer via bankgirot eller genom att fylla i blanketten Skatteåterbäring till bankkonto (SKV 4802):
Om du inte har något svenskt kontonummer kan du få din skatteåterbäring till ett utländskt bankkonto. Mer information om det finns på Skatteverkets övriga sidor om att deklarera.
En tid efter att du har deklarerat får du ditt slutskattebesked. Där står det om du behöver betala mer skatt, så kallad kvarskatt. Kvarskatt kan till exempel bero på att den du får inkomst från har betalat in för lite skatt till Skatteverket.
I slutskattebeskedet står det också hur mycket du ska betala och när Skatteverket senast behöver ha pengarna.
Det står på ditt slutskattebesked vilket datum kvarskatten senast ska vara betald. Du har ungefär 90 dagar på dig att betala. Du kan också välja att betala kvarskatten redan när du har fått din deklaration.
Om du har skatt att betala kan du behöva betala ränta.
Du betalar via bankgiro på bankgironummer 5050-1055. Du kan också betala via Swish, men då behöver du logga in på skatteverket.se med en svensk e-legitimation och följa instruktionerna. Instruktionerna finns bara på svenska.
Du måste betala i svenska kronor. Glöm inte att kontrollera den aktuella valutakursen.
Du kan betala via bankgiro i din internetbank. Då fyller du i beloppet du ska betala och ditt OCR-nummer (referensnummer). OCR-numret står på slutskattebeskedet och på din inkomstdeklaration.
Du kan också ta reda på ditt OCR-nummer i Skatteverkets tjänst, som bara finns på svenska. Skriv ditt personnummer eller motsvarande i rutan Person- eller organisationsnummer. Klicka sedan på rutan Beräkna.
Om du betalar via bankgiro på ett redan ifyllt inbetalningskort behöver du bara fylla i beloppet. Du kan beställa ifyllda inbetalningskort genom att ringa Skatteupplysningen eller gå till ett servicekontor.
Tänk på att det tar några bankdagar innan pengarna kommer fram till Skatteverket.
Att betala från en utländsk bank fungerar på samma sätt som att betala från en svensk bank, men du behöver fylla i vissa uppgifter. Du kan läsa mer om det på Skatteverkets övriga sidor om att deklarera.