En e-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling, till exempel id-kort eller körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.
Med e-legitimation kan du bland annat logga in på Skatteverkets e-tjänster och skriva under och skicka in din deklaration. Du kan även uträtta dina ärenden över internet hos andra myndigheter, banker och företag. Du kan använda samma e-legitimation för många tjänster på internet oavsett vilken myndighet, kommun eller företag som tillhandahåller tjänsten.
På elegitimation.se finns information om hur det fungerar och vad som är bra att tänka på.
elegitimation.se Länk till annan webbplats.
Du kan använda din egen e-legitimation även när du företräder en juridisk person (till exempel ett aktiebolag eller handelsbolag) i Skatteverkets e-tjänster. Då behöver du antingen vara firmatecknare eller registrera dig som ombud för företaget.
När du har loggat in med något av nedanstående alternativ får du åtkomst till ”Mina sidor” och ytterligare ett fåtal tjänster. För att kunna använda flertalet av Skatteverkets övriga e-tjänster krävs dock att du har ett svenskt personnummer och en svensk e-legitimation.
Du kan ringa Skatteupplysningen eller besöka något av våra servicekontor om du behöver hjälp att utföra ditt ärende.
Du kan logga in på Skatteverket med en e-legitimation som är utfärdad i ett annat EU-land i enlighet med eIDAS-förordningen. När du väljer inloggningsalternativet ”Foreign eID” kan du se vilka länder som i dagsläget finns tillgängliga. Fler länder tillkommer löpande.
Du som inte har en e-legitimation med ett svenskt identitetsbegrepp kan använda Freja. Du kan skaffa en Freja e-legitimation antingen genom att bara använda en e-postadress eller för att kunna använda ett större antal tjänster, genom att verifiera din identitet med din giltiga elektroniska passhandling från ett annat land.