-
Vad är skillnaden mellan e-legitimation och koderna på deklarationsblanketten?
Skatteverket har två olika säkerhetsnivåer. Den ena är säkerhetskoderna som finns på specifikationen till din inkomstdeklaration. Om du enbart ska godkänna de ifyllda uppgifterna i din inkomstdeklaration eller göra avdrag för resekostnader, kan du göra det med hjälp av säkerhetskoderna.Om du ska ändra uppgifter i din inkomstdeklaration eller lägga till andra uppgifter än avdrag för resekostnader, krävs det en e-legitimation. För övriga e-tjänster hos Skatteverket krävs e‑legitimation.
-
Är e-legitimationen säker?
Skatteverket har bedömt att e-legitimationen som banker och Telia utfärdar är en tillräckligt säker lösning för våra e-tjänster. Samma bedömning har även andra myndigheter, kommuner med flera gjort, som erbjuder e-tjänster där det krävs en e‑legitimation.När du loggar in kontrollerar vi hos utgivaren att e‑legitimationen är giltig och inte spärrad. Det innebär att det är säkrare att deklarera digitalt än på papper då vi direkt kan kontrollera att det verkligen är du som vill lämna uppgifter till oss.
-
Jag har problem med att installera min e-legitimation. Vad gör jag för fel?
Om du får problem när du ska installera en e-legitimation på din dator ska du vända dig till utfärdaren av e legitimationen. Du kan läsa mer om de olika utfärdarna på elegitimation.se
-
Vad är en e-legitimation?
En e-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling, till exempel
id-kort eller körkort. Du kan läsa mer på elegitimation.se
-
Hur skaffar jag en e-legitimation?
På webbplatsen elegitimation.se finns information om hur e-legitimation fungerar och vad som är bra att tänka på.