Med hjälp av den tekniska plattformen Mekanismen kan anslutna myndigheter få veta vilka konto- och värdefack en fysisk eller juridisk person har hos institut.
Konto- och värdefackssystemet, även kallat Mekanismen, är en teknisk plattform där anslutna myndigheter på ett snabbt och effektivt sätt kan få information om förekomst av konton och värdefack hos institut, samt fastställa identiteten på innehavare av dessa konton och värdefack. Detta bidrar till att förhindra att det finansiella systemet används för penningtvätt eller finansiering av terrorism. Det är instituten som ska se till att uppgifterna är direkt och omedelbart tillgängliga för frågor och svar i systemet. Uppgifterna om tillgodohavanden och transaktioner på konton omfattas inte.
Vilka finansiella företag som utgör institut enligt lagen (2020:272) om konto- och värdefackssystem förklaras nedan under ”Rättsliga frågor om Mekanismen”.
Skatteverket är systemansvarig myndighet för den tekniska plattformen Mekanismen. Aktörer inom Mekanismen är utredande myndigheter, institut och Skatteverket som systemansvarig myndighet. Skatteverkets roll som systemansvarig är helt separerad från ordinarie myndighetsutövande.
Mekanismen ger myndigheter möjlighet att snabbt få information om
Tjänsten som utgör konto- och värdefackssystemet och dess anslutna finansiella företag ska normalt vara tillgängliga varje dag klockan 04–23. Längre planerade avbrott för service ska anmälas till Skatteverket minst fem arbetsdagar i förväg.
Riksdagen har beslutat om lagstiftningen som gäller för konto- och värdefackssystemet (Mekanismen). Lagen om konto- och värdefackssystem trädde i kraft den 10 september 2020. Den baseras på ett EU-direktiv, det så kallade ändringsdirektivet till det fjärde penningtvättsdirektivet (artikel 32 a). Vidare har lagen ändrats i vissa delar och de ändringarna trädde i kraft den 1 juli 2022.
Mer information om hur ett institut ska ge tillgång till uppgifter och hur myndigheter ska få tillgång till uppgifter i Mekanismen finns i följande föreskrift från Skatteverket:
Om du har frågor om konto- och värdefackssystemet kan du kontakta oss via
mekanismen@skatteverket.se
Med institut avses svenska kreditinstitut och värdepappersbolag som har tillstånd att ta emot kunders medel på konto. Därutöver omfattas
Svenska kreditinstitut eller svenska värdepappersbolag som har tillstånd att ta emot kunders medel på konto, och som under de senaste fem åren har tillhandahållit konton eller värdefack, är skyldiga att ansluta sig till Mekanismen.
I 5 kap. lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse regleras möjligheten för svenska kreditinstitut att bedriva verksamhet utomlands utan att inrätta en filial i det andra landet (gränsöverskridande verksamhet). Motsvarande bestämmelser finns för värdepappersbolag i 5 kap. lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Om svenska kreditinstitut eller värdepappersbolag bedriver verksamhet utomlands, utan att ha en filial i det andra landet, omfattas konton och värdefack som är hänförliga till den utländska verksamheten av lagen. Sådana konton och värdefack ska därför vara tillgängliga för frågor och svar i Mekanismen. Svenska kreditinstitut och värdepappersbolag ska däremot inte hålla uppgifter om konton eller värdefack tillgängliga för frågor och svar i Mekanismen om dessa finns hos en utländsk filial eller ett dotterbolag i utlandet.
Konton och värdefack hos svenska kreditinstitut och värdepappersbolag omfattas av lagen oberoende av var kunden har sin hemvist.
En viktig sak att tänka på är att så snart ett institut börjar erbjuda sådana konton eller värdefack som omfattas av lagen måste institutet omedelbart ansluta sig till Mekanismen.
Utländska kreditinstitut eller utländska värdepappersföretag som driver verksamhet genom filial i Sverige och som har tillstånd att ta emot kunders medel på konto, och som under de senaste fem åren har tillhandahållit konton eller värdefack i filialens verksamhet, är skyldiga att ansluta sig till Mekanismen.
I 4 kap. lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse finns bestämmelser som medger att ett utländskt institut får bedriva verksamhet i Sverige utan att inrätta en filial. Motsvarande bestämmelser finns för värdepappersföretag i 4 kap. lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Ett utländskt kreditinstitut eller värdepappersföretag som bedriver verksamhet i Sverige, utan att ha inrättat en filial här, är inte ett sådant institut som avses i 1 § andra stycket i lagen om konto- och värdefackssystem.
Konton och värdefack hos utländska institut omfattar endast konton och värdefack som kan hänföras till den svenska filialen – oberoende av var kunden har sin hemvist.
En viktig sak att tänka på är att så snart ett institut börjar erbjuda sådana konton eller värdefack som omfattas av lagen måste institutet omedelbart ansluta sig till Mekanismen.
Ett konto hos ett institut omfattas av lagen så snart det är möjligt att ha ett tillgodohavande på kontot som är återbetalningspliktigt. Detta gäller även för sammansatta tjänster där inlåningsinslaget är begränsat.
Konton av de här slagen kan se olika ut och ha olika funktioner hos olika institut. Det går därför inte att bedöma varje specifikt konto utan närmare kännedom om omständigheterna i det enskilda fallet. Detta innebär att i slutändan är det upp till varje enskilt institut att göra bedömningen om just deras konton omfattas av lagstiftningen.
Ett likvidkonto som är kopplat till ett investeringssparkonto omfattas av lagstiftningen.
När det gäller uppgift om innehavare är uppgiften som ska hållas tillgänglig i Mekanismen den som gäller registrerad eller registrerade innehavare av ett konto hos ett institut. Om en sådan innehavare i sin tur förvaltar medel på kontot för någon annans räkning medför inte det att den för vars räkning medlen förvaltas anses som innehavare av kontot i systemet.
Lagen omfattar även konton utan Iban-nummer. Sådana konton ska identifieras med ett alternativt nummer.
Det framgår även om person A är verklig huvudman för en juridisk person B. Detta gäller under förutsättning att juridisk person B har eller har haft ett konto hos institutet under de senaste fem åren. Svaret ska i detta fall innehålla:
Uppgift ska inte lämnas om juridisk person B:s kontonummer eller andra personer som kanske företräder juridisk person B.
Om en fråga ställs på juridisk person B:s organisationsnummer så framgår följande av svaret:
Om en fråga ställs på ett kontonummer visar svaret:
Motsvarande uppgifter vid samtliga frågor gäller även för värdefack.
Ett institut ska se till att bland annat uppgifter om företrädare, fullmaktshavare och verkliga huvudmän är tillgängliga för frågor i Mekanismen. Detta gäller fram tills att fem år passerat sedan konto- eller värdefackstjänsten avslutades (2 § lagen om konto- och värdefackssystem).
För befintliga konton och värdefack finns följande uppgifter tillgängliga:
Historiska uppgifter, till exempel tidigare företrädare eller verkliga huvudmän, ska inte vara tillgängliga för frågor.
För avslutade konton och värdefack finns följande uppgifter tillgängliga:
Om en fysisk person har tilldelats ett nytt identifikationsnummer (person- eller samordningsnummer) under den tid affärsförhållandet har pågått, och institutet känner till förändringen, anser Skatteverket att följande ska gälla:
I 3 kap. lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism finns bestämmelser om vilka krav som ställs på en verksamhetsutövare i fråga om kundkännedom. Hur långt ett instituts skyldigheter sträcker sig i olika situationer när en kund tilldelas ett nytt identifikationsnummer kan inte besvaras av Skatteverket. Utgångspunkten för det som sägs i detta svar är därför att det nya identifikationsnumret tilldelades under den tid affärsförhållandet pågick och att institutet har kännedom om att personen har tilldelats ett nytt identifikationsnummer.
Av 2 § lagen om konto- och värdefackssystem framgår bland annat att ett institut, vad gäller fysiska personer, ska ge tillgång till uppgifter om person- eller samordningsnummer.
Enligt Skatteverket är ett syfte med Mekanismen att fråga på ett identifikationsnummer ska ge besked om en viss persons innehav, oberoende av om personen har tilldelats ett nytt identifikationsnummer under den tid affärsförhållandet har pågått.
Att uttrycken person- och samordningsnummer i 2 § omfattar det identifikationsnummer som är gällande vid tiden för en fråga framstår som självklart. Därutöver anser Skatteverket att övervägande skäl talar för att regleringen också omfattar ett tidigare identifikationsnummer som varit gällande under den tid som affärsförhållandet har pågått. Detta synsätt ligger också i linje med den bedömning som Skatteverket gör angående ändrade kontonummer. Detta innebär att ett sådant tidigare gällande identifikationsnummer ska vara tillgängligt för frågor i Mekanismen.
Fysiska personen A har öppnat två konton hos bank B när person A hade ett samordningsnummer. Numera har person A ett personnummer. Innan person A fick ett personnummer avslutades ett av kontona och vidare har ett nytt konto öppnats efter att A fick ett personnummer.
Om en fråga ställs på A:s nuvarande personnummer innehåller svaret från banken
Dessa uppgifter lämnas oberoende av om dessa konton öppnats eller avslutats innan A tilldelades ett personnummer.
Om en fråga ställs på A:s tidigare samordningsnummer innehåller svaret från banken
Uppgifter om konton lämnas oberoende av om de öppnats eller avslutats efter att A tilldelades ett personnummer.
Om en fråga ställs på ett kontonummer för ett konto som avslutats de senaste fem åren men innan A tilldelades ett personnummer ska svaret från banken innehålla
Svaret beror på om innehavaren av kontot eller värdefacket är en fysisk eller juridisk person.
För ett konto eller värdefack vars innehavare är en fysisk person ska svaret, förutom svar om innehavaren, enbart innehålla uppgift om företrädare. Av prop. 2019/20:83, s. 18, framgår att den rättsliga statusen för en företrädare inte ska framgå. Med företrädare avses här vårdnadshavare, förmyndare, förvaltare, god man och fullmaktshavare.
För ett konto eller värdefack vars innehavare är en juridisk person ska svaret, förutom svar om innehavaren, innehålla uppgift om verklig huvudman och fullmaktshavare.
Av 2 § lagen om konto- och värdefackssystem framgår bland annat att Mekanismen ska ge tillgång till uppgifter om fullmaktshavare. Med fullmaktshavare avses normalt den eller de personer som företräder konto- eller värdefacksinnehavaren i frågor som rör kontot eller värdefacket. Det kan dock finnas olika nivåer av behörigheter som kan vara kopplade till ett konto som kan disponeras av någon annan än kontohavaren. Skatteverket uppfattar att bedömningen av vilka som ska anses ingå i begreppet fullmaktshavare i lagens mening beror på hur långt denna behörighet sträcker sig när det gäller att agera i kontohavarens namn.
Skatteverket anser att den som innehar ett kort som endast ger innehavaren rätt att disponera medlen som finns på kontot har en sådan behörighet som gör att personen får anses uppfylla kravet på att vara en fullmaktshavare i lagens mening. Det vill säga innehavaren saknar till exempel rätt att ta del av uppgifter rörande kontot.
Skatteverket anser att den som endast har behörighet att ta del av kontosaldo och transaktioner på ett konto inte uppfyller lagens krav på vem som ska redovisas som fullmaktshavare i Mekanismen. Inte heller kan en person som endast har rätt att förbereda en betalning som senare kommer att verkställas av en annan behörig person anses uppfylla lagens krav. Slutligen anser Skatteverket att om en person har rätt att verkställa en betalning men saknar rätt att besluta om vad medlen på kontot ska användas till, uppfyller denna inte heller kravet på att vara en fullmaktshavare i lagens mening.
För juridiska personer gäller att Mekanismen ska ge tillgång till uppgifter om innehavarens verkliga huvudmän (2 § första stycket 2 lagen om konto- och värdefackssystem).
Med verklig huvudman avses densamma som anges i 1 kap. 3-7 §§ lagen (2017:631) om registrering av verkliga huvudmän.
En verklig huvudman är den eller de personer som ytterst äger eller kontrollerar exempelvis ett företag eller en förening. En verklig huvudman kan också vara den eller de personer som tjänar på att någon annan agerar åt dem. Det kan även finnas avtal eller bestämmelser i exempelvis bolagsordningen som gör att en person är verklig huvudman.
När det gäller aktiebolag kan en person utöva kontroll på olika sätt, exempelvis:
Här får du mer information om specifika regler för olika företags- och föreningsformer:
Till verkliga huvudmän som ska omfattas av svaret i Mekanismen räknas den eller de personer som institutet har identifierat i sitt arbete enligt lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Bolagsverkets register över verkliga huvudmän utgår dock ifrån vad de juridiska personerna själva har lämnat för information till Bolagsverket. I det enskilda fallet kan det dock vara så att ett institut har identifierat en verklig huvudman som inte finns registrerad i Bolagsverkets register. Det innebär att de uppgifter som ett institut lämnar i Mekanismen kan avvika från de uppgifter som finns i Bolagsverkets register.
Institut ska inte tillgängliggöra uppgifter om firmatecknare för juridiska personer i Mekanismen.
För juridiska personer gäller att Mekanismen ska ge tillgång till uppgifter om samtliga innehavare samt uppgifter om innehavares verkliga huvudmän och fullmaktshavare (2 § första stycket 2 lagen om konto- och värdefackssystem).
En firmatecknare för en juridisk person är inte att anse som en fullmaktshavare i den mening som avses i 2 § första stycket 2 lagen om konto- och värdefackssystem.
Skatteverket anser att följande uppgifter ska framgå vid identifiering av ett värdefack:
Då det inte finns någon form av standardiserat sätt att beteckna ett värdefack kan beteckningen utformas på det sätt som passar bäst för varje institut.
Det kan förekomma att ett institut har valt en värdefacksidentifikation som är så generell, till exempel 1234, att det kan finnas andra värdefack som har samma identifikation. Det kan gälla både om det i ett och samma institut finns värdefack hos olika kontor eller om det finns värdefack hos olika institut som har fått samma identifikation.
Enligt 2 § andra stycket lagen om konto- och värdefackssystem ska ett institut se till att de uppgifter som anges i paragrafens första stycke är direkt och omedelbart tillgängliga för frågor fram till dess att fem år har gått från det att tjänsten avslutats.
Skatteverket anser att ett institut i sitt svar ska lämna uppgifter om värdefack även om värdefack har en identifikation som är så allmän, till exempel 1234, att det finns risk för att även andra värdefack kan ha samma identifikation. Det innebär även att ett och samma institut kan behöva ge mer än ett svar i det fall det förekommer samma värdefacksidentifikation för värdefack vid flera kontor hos institutet.
Det kan förekomma att ett värdefack har avslutats och öppnats igen med nya innehavare under den omfrågade tiden utan att värdefacket fått en ny identifikationsbeteckning.
Enligt 2 § andra stycket lagen om konto- och värdefackssystem ska ett institut se till att de uppgifter som anges i paragrafens första stycke är omedelbart tillgängliga för frågor fram till dess att fem år har gått sedan tjänsten avslutades.
Om en hyresperiod för ett värdefack avslutas och det därefter tillkommer en ny innehavare av värdefacket som får samma identifikationsbeteckning anser Skatteverket att det ändå är fråga om en ny fristående värdefacksuthyrning.
Detta innebär att om en fråga görs på ett värdefacks identifikationsbeteckning ska svaret inte omfatta tidigare innehavare av värdefacket. Detta gäller om det vid tiden för frågan finns en innehavare som har samma identifikationsbeteckning som den tidigare innehavaren. Det innebär även att hyresperiodens startdatum är när den nya innehavarens avtal om hyra av värdefacket påbörjades. Vidare ska i en sådan situation endast uppgifter lämnas om företrädare, fullmaktshavare och verkliga huvudmän för den aktuella innehavaren.
Observera dock att om en fråga i stället ställs på till exempel ett personnummer ska uppgift lämnas om den personen har ett värdefack eller har haft ett sådant som har avslutats under de senaste fem åren.
Den 1 juli 2022 infördes en bestämmelse om tystnadsplikt. Bestämmelsen innebär att ett institut, dess styrelseledamöter eller dess anställda inte obehörigen får röja för kunden eller någon utomstående att en myndighet har ställt en fråga i Mekanismen. Denna tystnadsplikt gäller generellt, det vill säga vid frågor av samtliga myndigheter som får ställa frågor i systemet.
Av 2 § lagen om konto- och värdefackssystem följer bland annat att uppgifter om konton med mera ska vara direkt och omedelbart tillgängliga för frågor. I lagens förarbeten anges att ett datasöksystem kan ge nära nog realtidsinformation om innehav av konton och värdefack (prop. 2019/20:83 s. 28).
Bedömningen har gjorts att det från början kan godtas att de uppgifter som instituten håller tillgängliga för frågor uppdateras en gång per dygn. Denna bedömning kan komma att ändras. Skatteverket kommer att meddela eventuell ändrad bedömning minst sex månader innan förändringen ska genomföras.
I Mekanismen används följande begrepp för att ställa frågor:
Om det inte blir någon träff på till exempel personnummer, samordningsnummer eller organisationsnummer, går det att ställa frågor även på andra sätt:
Om du frågar om olika personer samtidigt, får du ett samlat svar för alla olika personer. Ställer du en fråga på en person får du ett samlat svar för den personen.
Får du inget svar på din fråga, returnerar Mekanismen det tekniska svaret NFOU (NOT FOUND).
Mekanismen är dimensionerad för att ta emot ungefär 500 000 frågor per år.
All systemutveckling sker på svenska och den tillhörande dokumentationen finns därmed också bara på svenska. I ISO-standarden kan engelska förekomma. Frågor i Mekanismen ska också ställas på svenska och svaren ges endast på svenska.
För institut som ska ansluta sig till Mekanismen krävs att institutet har:
Meddelandestrukturen i Mekanismen baseras på standarden ISO20022.
Säkerhetsprotokollet Mutual-TLS.
Instituten förväntas implementera OAuth2-flödet Client Credentials Grant för autentisering och auktorisation hos Skatteverket.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.