-
Kommer den anställde att få ett samordningsnummer när personen ansöker om SINK?
Syftet med en SINK-ansökan är att bedöma om Sverige har rätt att beskatta dig. Skatteverket kan komma att beställa ett samordningsnummer till dig om du ska beskattas i Sverige.Behöver den anställde ett samordningsnummer i annat syfte?
-
Vad gäller vid skatteavdrag från ersättning för arbete vid avtal i flera led?
Varje avtalspart i ledet ska göra en bedömning om utbetalningen är en ersättning för arbete i Sverige eller inte. Om det är ersättning för arbete i Sverige ska skatteavdrag inte göras om- mottagaren har F-skatt
- Skatteverket har fattat ett beslut om att skatteavdrag inte ska göras
- 183-dagarsregeln i lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK) är tillämplig.
-
Finns det några undantag från regeln om skatteavdrag vid ersättning för arbete i Sverige?
Skatteavdrag från ersättning för arbete ska inte göras om- mottagaren har F-skatt
- Skatteverket har fattat ett beslut om att skatteavdrag inte ska göras
- 183-dagarsregeln i lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK) är tillämplig.
Det här gäller oavsett om den som får ersättning för arbete är en privatperson eller ett företag.
-
Påverkar de nya reglerna i SINK om uthyrning en person som bedriver enskild näringsverksamhet i utlandet och kommer till Sverige för att arbeta?
Nej. 183-dagarsregeln i SINK är enbart tillämplig på lön och annan liknande förmån och kan därmed inte tillämpas på inkomst av näringsverksamhet.
-
Blir undantaget för kortare arbeten aktuellt att tillämpa när skatteavtal tillämpas?
Undantaget i SINK som innebär att kortare arbeten inte anses vara uthyrning av arbetskraft är ett undantag som enbart gäller i SINK. Undantaget påverkar därför inte tolkningen av 183-dagarsregeln i skatteavtal.
-
Påverkar ändringen av 183-dagarsregeln i SINK skatteavtalstillämpning?
Ja, det gör den. Genom att införa ett undantag från 183-dagarsregeln vid uthyrning av arbetskraft har Sverige infört ett ekonomiskt arbetsgivarbegrepp. Det ekonomiska arbetsgivarbegreppet gäller även vid tillämpning begreppet ”arbetsgivare” som finns i 183-dagarsregeln i skatteavtal som är utformad som artikel 15.2 i OECD:s-modellavtal.
-
Vad händer om en arbetsperiod om 15 arbetsdagar inleds i december år 1, men avslutas i januari år 2?
Om arbetet i Sverige sker under en arbetsperiod om 15 dagar som inleds år 1 och avslutas år 2 så måste man titta på hur många dagar den anställde arbetat i Sverige år 1 respektive år 2 för att avgöra om hela eller delar av arbetsperioden kan anses vara en kortare period. Om 45-dagarsgränsen redan är överskriden år 1 så är inte den del av arbetsperioden som tillhör år 1 ett kortare arbete. Däremot kan den del av arbetsperioden som tillhör år 2 vara ett kortare arbete.
-
Vad räknas som dagar i Sverige vid beräkning av 15-dagarsgränsen och 45-dagarsgränsen?
Vid beräkningen av dagar är det enbart arbetsdagar som räknas in. Arbete del av dag ses som en arbetsdag. Lediga dagar, till exempel under en helg, räknas inte som en arbetsdag i Sverige. Inte heller sjukdagar ses som arbetsdagar.
-
Vad är ett kortare arbete?
Ett kortare arbete är ett arbete som- utförs under högst 15 dagar i följd
- till den del arbetet här inte överstiger sammanlagt 45 dagar under ett kalenderår.
-
Finns det undantag från vad som anses vara uthyrning enligt SINK?
Ja, kortare arbeten anses inte vara uthyrning.
-
Behövs beslut om skattefrihet från Skatteverket när inkomst är undantagen från beskattning enligt 183-dagarsregeln i SINK?
Nej, det behövs inget sådant beslut. Även om beslut inte krävs så går det självklart bra att ansöka om ett beslut om du är osäker på om 183-dagarsreglen är tillämplig eller inte.
-
Vad ska ett utländskt företag utan fast driftsställe göra för skatteavdrag om inte SINK-beslut har fattats vid tidpunkten för löneutbetalning?
Om Skatteverket inte har fattat något SINK-beslut och 183-dagarsregeln i SINK inte är tillämplig så ska skatteavdrag göras för preliminärskatt med 30 procent.
-
Hur lång kommer handläggningstiden att vara för SINK-ansökningar?
Svårt att svara på då det beror på hur många ansökningar som kommer in .
-
Ska passkopia eller kopia av godkänd legitimation bifogas med SINK-ansökan?
I e-tjänsten ja. På blanketten behövs det endast om du saknar ett person- eller samordningsnummer.
-
Kommer A1-intyg behöva bifogas med SINK-ansökan för att ett SINK-beslut ska kunna fattas?
Nej.
-
Kommer Skatteverket ställa frågor för bedömning om uthyrning i SINK-ansökan?
I vår e-tjänst ställer vi frågor för bedömning av uthyrning. I blanketten, under Arbetsinkomst, frågar vi om arbetstagaren har en utländsk arbetsgivare men utför arbetet i Sverige för en svensk uppdragsgivare, samt namnet på uppdragsgivaren. Däremot ställer vi inga följdfrågor för att säkerställa att det faktiskt är ett uthyrningsförhållande. Därmed kan vi komma att be om kompletteringar, vilket kan fördröja handläggningen. Vi rekommenderar därför användning av e-tjänsten för snabbare handläggning.
-
Går det att ansöka om SINK för arbetstagares räkning?
Arbetstagaren kan antingen söka själv eller så kan arbetsgivaren göra det åt arbetstagaren. Antingen via vår e-tjänst eller via blankett. E-tjänsten hjälper den som fyller i ansökan att få med alla nödvändiga uppgifter.
-
Har uppdragsgivaren någon skyldighet att dra av skatt på lön som en arbetsgivare betalar ut till en uthyrd arbetstagare?
Nej, det är den formella arbetsgivaren som betalar ut ersättning för arbete som har skyldighet att dra av skatt och betala in denna till Skatteverket tillsammans med eventuella socialavgifter.
-
Vem är ekonomisk arbetsgivare?
Ekonomisk arbetsgivare är den som är uppdragsgivare vid uthyrning av arbetskraft.
-
Vem kan vara uppdragsgivare?
För att det ska anses vara uthyrning av arbetskraft krävs att uppdragsgivaren är- en fysisk eller juridisk person som är skattskyldig för inkomst av näringsverksamhet i Sverige,
- ett svenskt handelsbolag, eller en i utlandet delägarbeskattad juridisk person där en eller flera delägare i bolaget eller den juridiska personen är skattskyldig för inkomst av näringsverksamhet i Sverige, eller
- svenska staten, svensk kommun eller svensk region
-
Vad avgör om en arbetstagare är uthyrd enligt SINK?
För att avgöra om en arbetstagare ska anses uthyrd görs en samlad bedömning utifrån flera faktorer:- Vem som har behörighet att instruera arbetstagaren om det sätt som arbetet ska utföras på.
- Vem som disponerar, kontrollerar och har ansvar för platsen där arbetet utförs.
- Om arbetstagarens ersättning faktureras direkt från den formella arbetsgivaren till företaget där arbetet utförs eller inte.
- Vem som ställer arbetsredskap och material till förfogande för arbetstagaren.
- Vem som bestämmer antalet arbetstagare och de kvalifikationer som arbetstagarna ska ha.
- Vem som väljer ut de arbetstagare som ska utföra arbetet och att avsluta det uppdragsavtal som har slutits med arbetstagaren.
- Vem som har rätt att införa disciplinära sanktioner som rör arbetstagarens arbete.
- Vem som beslutar om semester och arbetsschema för arbetstagaren.
-
Vad är 183-dagarsregeln i SINK och vad innebär den?
Lön och förmån som en person får från annan anställning eller uppdrag än hos svenska staten, svensk kommun eller svensk region är inte skattepliktig om följande villkor är uppfyllda:- den anställda vistas i Sverige högst 183 dagar under en tolvmånadersperiod
- ersättningen betalas av en arbetsgivare som inte har hemvist i Sverige eller på dennas vägnar
- ersättningen belastar inte ett fast driftställe som arbetsgivaren har i Sverige.
Från den 1 januari 2021 gäller inte 183-dagarsregeln vid uthyrning av arbetskraft vid tillfälligt arbete i Sverige.
-
Vad är uthyrning av arbetskraft enligt SINK?
En arbetstagare är uthyrd om hen utför arbete under ledning och kontroll av en uppdragsgivare som inte är arbetstagarens formella arbetsgivare. En sådan uppdragsgivare kan kallas ekonomisk arbetsgivare.