Inkomstdeklaration 2 ska lämnas av aktiebolag och ekonomiska föreningar. I e-tjänsten Inkomstdeklaration 2 kan du endast lämna deklarationens första sida. Med ett deklarationsprogram kan du lämna in hela deklarationen digitalt, det vill säga både första sidan och bilagorna. Det finns två sätt att lämna in deklarationen på, beroende på vilket deklarationsprogram du använder.
Webbseminarier om att deklarera företag
På våra webbseminarier får du veta mer om hur du deklarerar företag. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar direkt i en chatt.
Om du har ett deklarationsprogram som kan skapa SRU-filer kan du lämna in hela inkomstdeklarationen i e-tjänsten Filöverföring. Det finns också deklarationsprogram som gör det möjligt att lämna in deklarationen direkt i deklarationsprogrammet.
Om du har ett deklarationsprogram som kan skapa SRU-filer kan du filöverföra hela Inkomstdeklaration 2, det vill säga första sidan, bilagor och eventuella övriga upplysningar. Deklarationen skrivs sedan under på Mina sidor av behörig firmatecknare, deklarationsombud eller registrerad vd hos Bolagsverket. Läs mer om e-tjänsten här:
Skatteverket har utvecklat så kallade API-lösningar som gör det möjligt för företag som bygger deklarationsprogram att erbjuda sina kunder att hämta och lämna uppgifter till Inkomstdeklaration 2, direkt i deklarationsprogrammet. Det innebär att du kan deklarera utan att använda Skatteverkets e-tjänster. Om du har ett deklarationsprogram som erbjuder denna möjlighet, lämnar du Inkomstdeklaration 2 enligt anvisningarna i ditt deklarationsprogram. Deklarationen skrivs sedan under på Mina sidor av behörig firmatecknare, deklarationsombud eller vd registrerad hos Bolagsverket.
Läs mer om vad API-lösningar är och hur du använder dem:
Om du inte har ett deklarationsprogram kan du lämna in första sidan av deklarationen i e-tjänsten Inkomstdeklaration 2 och bilagorna på papper.
Logga in med e-legitimation i e-tjänsten Inkomstdeklaration 2 och lämna alla deklarationsuppgifter från första sidan där. Bilagorna lämnar du in på papper.
Posta bilagorna INK2R (Räkenskapsschema) och INK2S (Skattemässiga justeringar) samt eventuella andra bilagor till adressen:
Skatteverket
Inläsningscentralen
Inkomstdeklaration 2 + bilagor
FE 8000
107 75 Stockholm
Observera att om du har skickat in deklarationen på papper kan du inte logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 2 för att se om den har registrerats.
Här ser du när du kan deklarera digitalt, beroende på när företaget har bokslut och på vilket sätt du lämnar in deklarationen.
Om du deklarerar direkt i ditt deklarationsprogram gäller samma tidpunkter som för e-tjänsten Filöverföring.
Räkenskapsåret slutar | Öppettider |
---|---|
Januari–december 2023 | Tjänsten är öppen |
Januari–augusti 2024 | Tjänsten är öppen |
September–december 2024 | Tjänsten öppnar 7 januari 2025 |
Räkenskapsåret slutar | Öppettider |
---|---|
Januari–augusti 2024 | Tjänsten är öppen |
September–december 2024 | Tjänsten öppnar 3 februari 2025 |
Januari–augusti 2025 | Tjänsten öppnar 25 augusti 2025 |
Lär dig mer om våra smarta e-tjänster för företagare.
Du kan inte lämna in bilagorna Räkenskapsschema (INK2R) och Skattemässiga justeringar (INK2S) i e-tjänsten Inkomstdeklaration 2 . Lämna i stället in dessa i e-tjänsten Filöverföring eller på papper.
Har företaget någon som sköter ekonomin? I e-tjänsten Ombud och behörigheter kan ni enkelt lägga till en person som ombud för att lämna era deklarationer och hantera ert skattekonto.
Med en digital brevlåda får företaget post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Då har företaget alltid tillgång till sin post och tar dessutom emot den snabbt, säkert och miljövänligt.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.