Här finns information om hur ni ska fylla i blanketten Ansökan – Ersättning för mervärdesskatt, SKV 5933.
Om ni lämnar fält tomma när ni lämnar in ansökan räknas dessa som 0 kronor. Använd gärna tusentalsavgränsare när ni fyller i blanketten.
I fält 01 redovisar ni ersättningsbelopp som motsvarar den ingående moms som kommunen inte får dra av enligt momslagen, till följd av att inköpen används i
Kom ihåg att ni inte får ersättning för inköp som träffas av vissa avdragsbegränsningar enligt momslagen.
På sidan Momsersättning till kommuner med flera finns mer information om ingående moms som ger rätt till ersättning.
I fält 02 redovisar ni ersättningsbelopp till följd av att avdrag för ingående moms på investeringsvaror justeras till nackdel i momsdeklarationen när
Ni ska begära ersättningsbeloppet i den första ersättningsperioden varje kalenderår efter det kalenderår då ni ändrat användningen eller då förvärvet skett.
För mer information om ersättning på grund av justering vid ändrad användning eller övertagen rättighet eller skyldighet att justera avdrag, se sidan Momsersättning till kommuner med flera.
I fält 03 summerar ni den ingående mervärdesskatt som ni anger i fält 01 och fält 02.
Om kommunen ansöker om ersättning i fält 01 eller 02, är fältet obligatoriskt att fylla i.
Kommunen har två alternativ vid schablonberäknad ersättning för upphandling av verksamhet och bidrag till näringsidkare inom sjukvård, tandvård, social omsorg och utbildning. Mer information om schablonberäknad ersättning finns på sidan om Momsersättning till kommuner med flera.
Som utgångspunkt kan kommunen välja att använda alternativ 1. Enligt det alternativet medges ersättning med sex procent av den totala kostnaden som ger rätt till ersättning.
I fält 14 redovisar ni den totala kostnaden för upphandling och bidragsgivning som ger rätt till ersättning.
I fält 04 redovisar ni det ersättningsbelopp som ni ansöker om, vilket beräknas som sex procent av beloppet i fält 14.
Kommunen kan välja att i stället använda alternativ 2 om ni kan visa hur stor del av kostnaden som avser lokaler.
Tillhandahållande av städning och inventarier anses inte som kostnad för lokal och omfattas därför inte av den högre ersättningsnivån på 18 procent.
I fält 15 redovisar ni den totala kostnaden för lokaler.
I fält 16 redovisar ni resterande del av kostnaden.
I fält 05 redovisar ni det ersättningsbelopp som ni ansöker om för lokaler, vilket beräknas som 18 procent av beloppet i fält 15.
I fält 06 redovisar ni det ersättningsbelopp som ni ansöker om för resterande del, vilket beräknas som fem procent av beloppet i fält 16.
Hyra av lokal för vissa boendeformer avser den kostnad kommunen har för att hyra lokal för särskilda boendeformer. Mer information om schablonberäknad ersättning finns på sidan om Momsersättning till kommuner med flera.
I fält 17 redovisar ni kommunens kostnad för att hyra lokalerna.
I fält 07 redovisar ni ersättningsbeloppet som ni ansöker om, vilket beräknas som 18 procent av beloppet i fält 17.
I fält 08 summerar ni den schablonberäknade ersättning som ni anger i fält 04-07. Om kommunen ansöker om sådan ersättning är fältet obligatoriskt att fylla i.
I fält 09 redovisar ni justering av momsersättning som kommunen tidigare har fått. Justeringen ska ske när kommunen
För mer information om anmälan om överlåtelse eller ändrad användning av investeringsvara, se information om justering av tidigare erhållen momsersättning, på sidan Momsersättning till kommuner med flera.